Motor

Prøvekjørt

Vi har råkjørt Mercedes-AMG GT 63 S 4-dørs coupé

Mercedes-AMGs Panamera-killer har en ekstrem allsidighet. Vi har kjørt bilen på vei og bane.

Artikkel av: Øystein Byberg
26. september 2018 - 10.08

V8! Biturbo! 639 hk! 900 Nm! 0-100 km/t på 3,2 sekunder! Toppfart 315 km/t! Det er noen biltester som er morsommere enn andre. Vi tok turen helt til Texas for å kjøre et av årets store høydepunkter, med en av de lengste modellbetegnelsene; Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ 4-dørs Coupé.  Vi fikk et par aha-opplevelser i løpet av våre kjøreturer på amerikanske veier og ikke minst på Formel 1-banen Circuit of The Americas like ved Austin.

De første minuttene, som passasjer, ble faktisk et lite antiklimaks. Hvor er råskapen? Lyden? Bråket? Smellene? Man kjører av gårde som i en hvilken som helst bil. Riktig så komfortabelt. Vi hadde ventet en pinne stiv bil, som bråket.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Knappen for sportseksos aktiveres naturligvis umiddelbart i det man setter seg inn i bilen. Er det noe AMG kan, så er det å lage nydelige lydbilder. Vi har kjørt en rekke AMG-modeller tidligere og opplevd råskapen. Den fire dørs AMG GT –varianten har flott lyd, for all del, men det virker nesten som om bilen er for godt isolert til at man får 100 prosent glede av den inne i kupeen.

Bak rattet lærer man seg fort til å kjøre mest mulig ujevnt, for å få mest glede ut av bilen. Av og på gassen. La det putre og smelle! Sport +-settingen blir favoritten, med høyere turtall og en bil som elsker å leke. For en herlig respons når du gir gass, mye gass. I løpet av noen sekunder blir farten så høy at du fort kan risikere kost og losji på skattebetalernes regning. Men vi holdt oss stort sett i skinnet, for vi visste at vi skulle få teste bilen helt til (og faktisk over) grensen på racerbanen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mange funksjoner kan styres via rattet. Som i Porsche får du et lite hjul hvor du i løpet av et par knepp endrer bilen fra en normal familiebil til en fullblods racerbil. Her kan du også justere demperinnstillingene.

Instrumentpanelet er omtrent det samme vi finner i andre Mercedes-modeller. Alt er ryddig og pent.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

«The beauty and the beast». Det var designerens beskrivelse av nykommeren. Det gjelder både utseendet på bilen og ikke minst egenskapene. På banen dukker villdyret opp for fullt. 5,5 km lang, en rekke krevende svinger og et par langstrekker hvor man så vidt rekker å registrere at speedometeret viser 150 miles, noe som tilsvarer 240 km/t. Det er på banen man virkelig får kjent på hva som bor i bilen. Dette er en supersportsbil. Balansen føles perfekt. Bilen elsker den røffe behandlingen.

Du får med familien på tur, men du kan også råkjøre den helt til grensen på banen. Det er føreren som er begrensningen. Vi forsøkte å henge på «pace car» med en DTMM-mester bak rattet. For anledningen kjørte han AMG-GT R med «bare» 585 hk. Vi klarte å ikke å følge etter.

Vi feiget litt ut og lot ESP stå på. «Better safe than sorry!»

(Artikkelen fortsetter under bildet)

«Performance luxury» er hva Mercedes-AMG sier om den nye bilen. Fronten er nydelig, med den store Panamerica-grillen. Legg merke til de smale bakvinduene.  Det er en del av luksusen det, fikk vi høre, at de kan tillate seg å gjøre disse smalere og baksetet trangere for å gi bilen mer sportsbil-følelse.

Bakenden er nydelig, men her dukker dualiteten opp. I det hekkspoileren, som har fem ulike innstillinger, stiger opp, dukker beistet opp og viser at dette er noe utenom det vanlige. Spoileren har naturligvis en funksjon.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

AMG-modellen leveres med fire eller fem seter og seiler opp som den ultimate Porsche Panamera-konkurrenten. Plutselig har man en supersportsbil for hele familien, med både bakseteplass og et anstendig bagasjerom på 461 liter.

Med 4MATIC+ har man naturligvis også utmerket fremkommelighet, dersom man vil utsette bilen for vinterherjinger. For drifterne der ute finnes muligheter for å låse bilen til bakhjulsdrift. Det gjøres i Race-settingen på verstingutgaven.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den norske importøren tar inn alle motorvarianter av AMG GT  4-dørs coupe; 43, 53, 63 og 63 S.

-  Basert på salget av tidligere modeller i GT-familien er det sannsynlig at toppmodellen 63 S vil selge best. De ulike motoralternativene har riktignok litt ulik kraftleveranse så her vil individuelle preferanser avgjøre. Det brede utvalget vil uten tvil gjøre at mange norske kunder kan realisere drømmen om en praktisk sportsbil utviklet av AMG, sier PR- og informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge til Hegnar.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Selv om mange av norske kundene ønsker å gå «all in» ved at de velger den råeste versjonen, har vi et lite råd til disse. Prøv 53-utgaven også. Den har «bare» 435 hk, en toppfart på 285 km/t og klarer 0-100 km/t på bare 4,5 sekunder. Vi ble skikkelig imponert over denne utgaven.  Den nye rekkesekseren står utmerket til bilen. Lydnivået er omtrent som i V8-eren, mens turtallskurven er jevnere. EQ-boost-funksjonen gir 250 Nm ekstra dreiemoment når du trenger kreftene.

Vi vet ikke prisforskjellen på de to alternativene. For mange av kundene er den ikke interessant. De vil ha de nyeste og råeste. De norske prisene er ikke klare på noen av modellene.

- Prisene vil bli tilgjengelig i løpet av høsten og bilen lanseres i Norge mot slutten av året, sier Hermansen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Under det amerikanske arrangementet kunne AMG-sjef Tobias Moers avsløre at det også vil komme en hybrid-versjon av bilen.  Han sier til Hegnar.no at det blir en ladbar hybrid som vil komme i 2020. Han antyder en elektrisk rekkevidde på rundt 30 km. Bilen vil bygge å konseptbilen GT Consept som ble vist frem i Genève i 2016.

Elektrifisering er en del av fremtiden for supersportsbiler, slår han fast.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Med en fire-dørs variant at Mercedes-AMG GT har endelig Porsche Panamera fått en verdig konkurrent. Den har alt: Eleganse, plass og ekstreme sportsbilegenskaper.