Motor

Elbil-suksess inntar Oslos gater

Et par tusen biler er allerede registrert i år. Nå kommer det enda flere på veien.

Foto: Mads Kristiansen / NSB

Foto: Mads Kristiansen / NSB

Artikkel av: Øystein Byberg
11. oktober 2018 - 14.06

Det er elbilene som drar lasset hos Renault. Zoe er fortsatt den store bestselgeren med 1.950 registrerte biler så langt i år og med I fjor endte salget på 2.533 biler. Zoe står dermed for rundt 73 prosent av Renaults personbilsalg i Norge.

I forbindelse med bilmessen i Paris som pågår i disse dager ble det kjent at NSB har valgt Renault som leverandør av 250 bybiler i Oslo. Ifølge Roger Andersen og Nils-Henrik Holmen hos den norske Renault-importøren blir Zoe svært synlige i bybildet når alle de 250 bilene skal være på plass innen utgangen av november.

- I København går det allerede 400 Zoe i et tilsvarende prosjekt. Det har vært en stor suksess, sier de.

Importøren rapporterer om en veldig god leveringssituasjon på Zoe i nå, med ca to måneders leveringstid.

Men det er ikke bare Zoe som selger bra.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nils-Henrik Holmen. Foto: Hegnar.no

- Vi har også bra trøkk på varebil. Her finnes det flere incentiver som ikke alle kjenner til. Blant annet er det en vrakpant på 14.000 kroner dersom man kjøper en elektrisk varebil. Enova har dessuten støtteordninger for bedrifter som ønsker å sette opp el-struktur for elektriske biler, sier de norske Renault-toppene.

Foruten elbiler er det de minste Renault-modellene som selger best; Clio og Captur. Den gode nyheten sett med norske øyne er at disse vil komme i hybrid- og plug in-hybrid-versjoner, sammen med Megane. Clio vil fra 2020 leveres som hybrid, mens de to øvrige modellene kommer med ledning.

I Paris ble det også kjent at Renault vil lansere en helt ny elbil. Det dreier seg om en SUV-inspirert bil i det minste A-segmentet med en rekkevidde i henhold til NEDC-standard på inntil 250 km. Denne er imidlertid først og fremst beregnet for Kina.

Renault K-ZE konseptbil. Foto: Renault