Motor

Prøvekjørt

Mercedes A-klasse - bilen du kan snakke til - og bli hørt

Nye Mercedes A-klasse oppleves som klasseledende på flere felt.

Mercedes-Benz A200. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Mercedes-Benz A200. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
2. november 2018 - 13.46

Det har skjedd enormt mye siden Mercedes A-klasse ble lansert første gang i 1997. Den høyreiste bilen ble verdensberømt etter å ha veltet under en svensk «elgtest». Tredje generasjon som kom i 2012 var en liten revolusjon og senket nok snittalderen på kjøperne med fryktelig mange år. Nå var det ikke lenger en gubbebil, men en bil for de ungdommelige.

En helt ny A-klasse er på plass i høst. Designmessig snakker vi om solid modernisering, men grunnfasongen står fast. Lyktene minner om de vi finner på den lekre coupe-aktige CLS. Det er rent og pent.

Det er det indre som teller i nye A-klasse, fra motorrom til kommunikasjon og dashbord.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-Benz A200. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Under panseret på testbilen finner vi en ny 1,3 liters bensinmotor på 163 hk. For noen år siden ville mange nærmest latterliggjort et så lite sylindervolum, men mye har skjedd på motorfronten hos mange bilprodusenter.  Motoren er nemlig knallbra den.

Den er både sprek og relativ gjerrig. Sprintøvelsen 0-100 km/t tar åtte blank, mens oppgitt forbruk ved blandet kjøring er på 0,52 liter på mila.

Men noe må vi klage på. Vi har vanligvis sansen for Mercedes’ automatkasser, som ikke alltid er blant de kjappeste, men hvor girskiftene som regel går som smurt. Vi følte at kassen i vår bil lugget noe og var tregere enn vanlig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-Benz A200. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Dashbordet er klasseledende, dersom du krysser av for det riktige ekstrautstyret. Det nye, lekre elektroniske instrumentpanelet er lekkert å se på. Her kan virkelig en del av konkurrentene ha noe å lære. Dette står ikke tilbake i forhold til betydelig dyrere Mercedes-modeller.

Blant annet tar navigasjonsanlegget opplevelsen til nye høyder, hvor et frontkamera på utmerket vis supplerer selve kartverket. Her får du svært gode instrukser og kan for eksempel lese av husnummer osv direkte fra skjermen. Det er et av de desidert beste systemene vi har vært borte i.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-Benz A200. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Nye A-klasse er også utstyrt med andre nymotens «greier», i form av MBUX. Ved hjelp av kommandoen «Hey, Mercedes» kan du få hjelp til veldig mye, unntatt servering av kaffe. Du kan fortelle bilen at du er kald, og temperaturen i din sone økes med én grad. Du kan be navigasjonen ta deg til spesialmål eller skifte radiokanal.

Vi pratet i alle fall en del med bilen i løpet av testperioden. Det føltes mer trafikksikkert enn å fikle med for eksempel radioen under kjøring.

Vi har mer sansen for MBUX-kommandoer enn for eksempel gestikuleringsøvelsene vi finner i enkelte nye BMW-modeller.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-Benz A200. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

A200 har en startpris på like under 400.000 kroner, inkludert standardutstyr som ryggekamera, aktiv filholder-assistent og nevnte MBUX multimediesystem. Men som vanlig hos Mercedes er det mulig å plukke en rekke godbiter fra den rikholdige listen over ekstrautstyr. Vår testbil til over 550.000 kroner var blant annet utstyrt med både Burmester-anlegg, AMG-pakker, head-up-display og sikkerhetssystemene blindsonevarsling, distronic adaptiv cruisekontroll og utststigningsvarsel.

Alt i alt sitter vi igjen med inntrykket at Mercedes-Benz har gitt A-klasse mye av snadderutstyret vi finner i dyrere modeller. Det ytre er pent nok det, men det er opplevelsen bak rattet som tar bilen til nye høyder. 

Mercedes-Benz A200. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no