Motor

Prøvekjørt

Mercedes C 300 cabriolet - toppløs hele året

Mercedes C300 Cabriolet kan du kjøre toppløs (nesten) hele året.

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
26. november 2018 - 14.26

November, temperaturer rundt null grader, det første snøfallet. Som vanlig traff vi optimalt med årets cab-test, denne gangen facelift-utgaven av Mercedes C-klasse, med modellbetegnelsen C300. Igjen slår det oss at cabrioleter nå til dags er biler som kan kjøres og nytes hele året. Med eller uten tak.

Det var hele fem grader da vi hentet bilen hos importøren på Lørenskog. Med opphold og tilløp til sol lå det til rette for en av årets siste toppløse opplevelser. Det ser naturligvis «idiot» ut å kjøre med taket nede i kulden, men opplevelsen er betydelig mer behagelig enn den ser ut til å være.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Mercedes’ cabrioleter er utstyrt med «air scarf» (ekstrautstyr), som kan gi deg varm luft i nakken. Med setevarme på og luftedysene plassert i retning hendene har man det riktig så bra. Du har det betydelig varmere enn fotgjengerne på utsiden av bilen. La dem glo!

Vi må innrømme at vi tross alt kjørte bilen mest med taket på. Stofftak til tross, du glemmer fort at det er en cabriolet. Det er bare i tunneler støynivået oppleves som høyere enn i en vanlig coupé. Det effektive varmeanlegget er en fryd og gir deg varm kupé i løpet av kort tid.

Utvendig design skal vi ikke dvele for mye ved. Bilen ser fin ut den, både med og uten tak.  Ansiktsløftningen er svært så moderat og man skal være kjenner for å se forskjell på en 2017 og en kliss ny -19-modell.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Dashbordet har som C-klasse ellers fått en skikkelig makeover, men det er mer tradisjonelt enn det vi finner i for eksempel A- og E-klasse. Det er i det minste både moderne og pent, med elektroniske instrumenter, men med en frittstående skjerm i midten, bare mye mer moderne enn før.

I det hele tatt får man høy premium-følelse i en ny C-klasse. Materialkvaliteten er upåklagelig. Vår toppspekkede bil var utstyrt med lyst, behagelig skinn, AMG-pakke, premium plus-pakke, Artico dashbord, elementer av tre i midtkonsollen og ambient belysning, som gir en ekstra prikk over i-en.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

C300 innebærer at bilen er utstyrt med en fire sylindret to liters bensinmotor på 258 hk. En sekser hadde virkelig gjort seg i en slik bil, med «downsizing» er dessverre greia i mesteparten av bilindustrien. Sverger du til større slagvolum og mye grommere lyd må du opp i fantastiske AMG C43 med 390 hk, med en startpris som ligger 365.000 kroner høyere. Da får du både sportsbil og cruiser.

Vi merker oss også at C300 ikke er særlig mye dyrere enn C200 (184 hk). Bare 45.000 kroner skiller de to modellene. C200 kan også leveres med 4MATIC, noe som gjør den 5.000 kroner billigere enn en C300. Her man må se på bruksmønster. En sommerbil trenger ikke nødvendigvis 4x4.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

C300 klarer sprinten 0-100 km/t på 6,2 sekunder og oppnå et maksimalt dreiemoment på 370 Nm. Bilen føles faktisk litt slappere ut enn det teorien skulle tilsi, men dette er tross alt et kjøretøy som ikke inviterer til heftig kjøring.

En ni trinns automatkasse er standard i alle C-klasse-utgavene. Det er en effektiv kasse, men vi føler den nøler litt vel mye og ikke er så kjapp som vi kunne ønsket. Vi har opplevd mer lydhøre kasser både i andre Mercedes-modeller og ikke minst i andre tyske premiumprodukter.

Med kjøreassistentpakke får du en bil som i stor grad er selvkjørende, men bilen gir fort beskjed dersom du unnlater å holde i rattet. Bilen holder naturligvis korrekt avstand til bilen foran og følger linjene. Når du bruker retningsviseren skifter den også fil på egen hånd. Vi synes disse systemene begynner å bli meget bra.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Vi kan oppsummere med at vi likte C-klasse cabriolet veldig bra, årstiden til tross. Den ser bra ut, både med og uten tak og kan leveres med uendelig mye ekstra- og tilleggsutstyr som får den til å skille seg ut.  Her er det bare å flerre av taket, hele året.

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no