An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Porsche Macan S - Hestekrefter mot midtlivskrisen

MALLORCA, SPANIA: Porsche Macan S følger en velkjent oppskrift midtveis i livet. Den sper på med litt trening og hudpleie.

Nye Porsche Macan S. Foto: Porsche

Nye Porsche Macan S. Foto: Porsche

Artikkel av: Gard Setsaas / Finansavisen
30. januar 2019 - 13.18

Noen svært babyblå Porscher står parkert ved en litt kjølig standpromenade. Bortenfor står et par påfallende grønne tvillinger. Det er tid for testing av biler som først ble lansert i 2013, og nå trengs det en skarp fargepalett for å haie til seg oppmerksomhet.

De forbipasserende spanjolene synes splittet ved synet – noen ser ut til å rynke litt på nesen, andre smiler. Antagelig er det smilet av undertrykt kjøpelyst, for selv om 2019-versjonen ser mistenkelig lik ut som 2014-versjonen, er Porsche Macan fremdeles en bil som vekker begjær: Den forlokkende kombinasjonen av ekte sportsbil og halvpraktisk SUV man kanskje – om enn i ganske få tilfeller – greier å slå inn kjøpsargumentet for i det ellers dølle og protestantisk orienterte familierådet der hjemme.

Farger og kosmetikk

Hittil i år har 61 nordmenn lykkes så godt med argumentasjonen at det har endt med seier over det sedvanlige motargumentet om at en Skoda – eller i stadig flere tilfeller en Tesla – er en mer fornuftig bil.

På verdensbasis har Porsche faktisk greid å rulle ut over 350.000 Macan siden 2014, hvorav over 100.000 er solgt i Kina. Men nå er tiden inne for en oppfriskning. Med et prisnivå som i Norge bikker millionen, nytter det ikke med et modellutvalg som like gjerne kunne figurert i bruktbilhallen.

Hva er så nytt? Bilen ser temmelig lik ut, kan noen innvende, og denne noen har rett. I sedvanlig Porsche-tradisjon har konservatismen rådet over tegnebrettet. Den mest påfallende endringen er baklyktene, som nå tar form som en horisontal stripe i hele bilens bredde, lik flere andre Porsche-modeller. Innmaten i lyktene består av LED, både foran og bak. Matriselys (såkalt PDLS) fås som tilvalg.

Ellers har bilen fått enkelte kosmetiske justeringer som blant annet får den til å virke bredere, og den kan bestilles i de ekstroverte fargene vi nevnte i starten: «Miami Blue» og «Mamba Green Metallic», pluss noen andre nyvinninger. Om det er relevant informasjon for nordmenn, som uansett har kjørt seg fast i «Hearse Black»-sporet, tviler vi på.

FINE FARGER: Porsche Macan S mot grønn skog, mørk himmel og blått hav. Foto: Porsche

Bredere skjerm

Innvendig er 7-tommersskjermen erstattet av en skjerm på 10,9 tommer, men midtkonsollen er beholdt med det samme antallet knapper og brytere som før. Noen digitaliseringsorgie à la Panamera er det altså ikke her, uten at det behøver å være noe voldsomt drawback. Taktil betjening kommer ofte godt med når farten øker.

Man kan også få bilen med et sportsratt som virker transplantert over fra 911. Bestiller man bilen med en såkalt «Sport Chrono»-pakke, får man også det geniale lille hjulet på rattet der man kan vri seg til «Sport», «Individual» og «Sport Plus».

Blir slått av Superb

To oppfriskede Macan-modeller er først ut i løypa – den vanlige, som bare heter Macan, og vår testbil, en Macan S. Senere kommer garantert en Macan GTS og en Macan Turbo.

Testbilen vår er utstyrt med den samme 3-liters V6-motoren som før, men nå har den 354 hestekrefter – ikke 340. Det gjør at 0 til 100 km/t gjøres unna på 5,1 sekunder (med Sport Chrono), 30 hundredeler raskere enn den utgående modellen.

Litt «gøy» er det at basismodellen ikke kan skryte av mer enn 245 hestekrefter fra en firesylindret motor på 2 liter, og at den samme motoren sitter i et vell av Volkswagen-derivater som for eksempel Audi Q5 og… jepp, Skoda Superb. For å virkelig gni det inn, presser Skoda 272 hestekrefter ut av den samme motoren. Det får Superb til å spurte til 100 på 5,8 sekunder – 0,7 sekunder raskere enn Macan – hvilket ikke var et tema under Porsches ellers grundige presentasjon.

Vi fikk dessverre ikke prøvd basismodellen, så vi konsentrerer oss om den raskere S-modellen med V6-motor.

Smidig kjøreopplevelse

FINT UTE FINT INNE: Porsche Maca S. Foto: Porsche

Bilturer på Mallorca er ikke egnet for folk som sliter med bakrus eller andre bilsykerelaterte plager. Noen av veiene er så svingete at vinklene fremstår som fysiske bedrag.

Det er under slike forhold at vår Macan S er i sitt ess. Som en god sportsbil skal gjøre, «krymper» den når den blir presset. Jo fortere du tar svingene, jo mer er det som om bilen er en forlengelse av dine egne armer og ben. Her er det en syvtrinns PDK-girkasse (dobbeltclutch) som fordeler kreftene, ikke den litt mer komfortorienterte, åttetrinns Tiptronic-kassen (automat) som sitter i storebror Cayenne.

Macan er ment som et sportsligere alternativ til Cayenne – ikke bare på grunn av sine fordelaktige dimensjoner i så måte. Det eneste vi savner er mer lyd fra V6-motoren. Vi mistenker at Porsche har tunet den såpass ned for å friste flere til å velge kommende og mer motorsterke varianter.

Om dimensjonene gjør bilen lettere å håndtere, går de naturligvis ut over de praktiske egenskapene. Bagasjerommet på 500 liter (1.500 liter med nedslåtte bakseter) er like stort som i en Toyota RAV4 eller en Volvo XC60, men 20 prosent mindre enn i en VW Golf stasjonsvogn. Lengre turer med fem i bilen er ikke å anbefale, og vi tipper plassen er det som taler mest i mot Macan som et familiebilalternativ – selv om den nok står høyt oppe i de innledende heatene hos mange.

Høyt nivå, høy pris

Slik det ofte er når vi tester en ny Porsche, er det faktisk ikke de sportslige egenskapene som treffer oss sterkest. Det er byggekvaliteten. Alt man ser og tar på har en slags bankboksaktig følelse ved seg. Det er stramt. Det er tysk. Det er fra øverste hylle.

Den nye og større infotainmentskjermen med HD-oppløsning er nesten en selvfølge i en bil med denne prislappen. Men slik det ofte blir når tyskere får regjere på egenhånd, kan ting bli i overkant omstendelig. Denne bilen er laget av mennesker som synes det er en selvfølge at kunden leser bruksanvisningen, og enkelte funksjoner kan være gjemt steder ikke alltid er like intuitive. Kartfunksjonen er dessuten ikke helt skuddsikker når den blir satt på vanskelige prøver, så det gjelder å se ut av vinduene i tillegg.

Det er uansett bagateller i ellers meget kapabel bil. Prisen er høy, men det er ikke bare snobberi at det står Porsche på panseret. Hvis man kan leve med at det tidvis står VW på det som er under.

Artikkelen er tidligere blitt publisert i Finansavisen Motor