An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Testet på norske vinterveier

Mercedes-AMG C43 4Matic - mere motor - mere moro

Den seiler opp som en allsidig, realistisk drømmebil, men er faceliftutgaven fremdeles noe å ønske seg? Vi har testet Mercedes-AMG C 43 4Matic.

VINTERBIL: Mercedes AMG C43 4Matic kombinerer egenskaper bilentusiastene er på jakt etter. Med 390 hestekrefter og firehjulsdrift er dette en tiltalende vinterbil.

VINTERBIL: Mercedes AMG C43 4Matic kombinerer egenskaper bilentusiastene er på jakt etter. Med 390 hestekrefter og firehjulsdrift er dette en tiltalende vinterbil.

Artikkel av: Håkon Sæbø
24. april 2019 - 14.53
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

Den perfekte bil er den hvor det er plukket egenskaper fra forskjellige nisjer. En slags «Frankensteins bil», hvor det kanskje er litt Porsche 911, litt Mercedes-Bens S-klasse, litt BMW 5-serie Touring og muligens en dose AMG. Kanskje.

Eller en knert Lamborghini Diablo, baksetene fra en Lancia Thema og askebegeret fra en Jaguar? Poenget er uansett at det sjelden dukker opp biler som har svært mange gode egenskaper kombinert på en måte så det gir mening – så det faktisk fungerer. Og har bilen det, er prisen gjerne idiotisk.

Det store spørsmålet i denne testen er om Mercedes-AMG C 43 4Matic kan være en bil som i kraft av sine varierte egenskaper kan betraktes som det perfekte kompromiss.

Mer moro

Vi kan begynne med det enkleste: Firehjulsdrift. Lykke til med å selge en Mercedes, BMW eller Audi uten. Det er vanskelig å se for seg en tid uten firehjulsdrift, men det er på en annen side ikke så mange år siden BMW bare hadde en håndfull modeller med xDrive.

Mercedes-Benz med 4Matic var eksklusivt og sjeldent. For 80- og 90-tallets skipsredere og direktører.

Faceliftutgaven av Mercedes-AMG C 43 har naturlig nok firehjulsdrift, som modellen ble introdusert med i desember 2013. Da het bilen C 450 Sport, men endret kjapt navn til det bilen heter nå. I motsetning til V8-monsteret, C 63, gjør dette C 43 til en brukbar vinterbil. Det er et minimumskrav.

Mer motor

Neste punkt er den ganske friske motoren. Det er ikke snakk om en rekkesekser, selv om Mercedes-AMG nylig lanserte en slik i E-klassen. C 43-kundene må klare seg med den gamle turboladede V6-eren på 3,0 liter, men det er kanskje like greit. Effekten er økt med 23 hestekrefter, til solide 390, og dreiemomentet er kraftfulle 520 Nm fra 2.500 til hele 5.000 omdreininger.

Enkelte vil si at Mercedes-AMG C 43 akselererer mer enn godt nok. Andre vil forfekte at den kunne vært enda raskere. Sannheten ligger et sted imellom der, for når bilen kjøres normalt – på steder der det ikke faller seg fullstendig naturlig å bøllekjøre – er likevel C 43 engasjerende.

Dette mektige dreiemomentet lar deg aldri få følelsen av at motoren er kortpustet. Kraften er alltid til stede, selv på lave turtall, og du lures nesten til å tro at det er mer motor enn tallene antyder.
Toppfarten er 250 kilometer i timen og 0 til 100 skal ifølge Mercedes-AMG gå unna på 4,8 sekunder. Og så kjapp føles den utvilsomt.

Artikkelen fortsetter under bildet

FØRERMILJØET: Knirkefritt, lekkert og velbygd. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Latterlig mye lyd

Mye av fartsfølelsen henger sammen med lyden, som for en del bilentusiaster havner som et eget punkt når en drømmebil skal vurderes. Det gjør det i denne testen også.

En rask tur over til USA vil avdekke at V6-ere generelt ikke har noe eksklusivt over seg. Enhver beige, japansk, koreansk eller amerikansk bil har en slapp V6-er under panseret, og alle disse kjedelige og tørste V6-erene legger et ikke-eksklusivt slør over C 43.

Men det blåses straks nok vekk av den ekstreme lyden. Det går fra murring til during til et herlig hyl på toppen. Sportseksosen, som riktig nok er ekstrautstyr, kan justeres via en knapp i midtkonsollen. Det er imidlertid ingen grunn til å tone det ned. Lyd er gøy, og forbipasserende setter pris på AMG-ens sjelfulle klang.

Er du av den lett påvirkelige typen, som samtidig lar deg besnære av motorlyd, bør det utvises forsiktighet med prøvekjøring av denne bilen. Det kan fort bli kostbart.

Skarpe svinger

Et annet, og i manges øyne minst like viktig aspekt ved den perfekte bil, er kjøreegenskaper. Og her må det dessverre sies at C 43 ikke når helt opp.

Førsteinntrykket etter å ha kjørt den bråkete, V8-motoriserte fetteren, C 63, er nettopp det. Bråk og leven. Passasjerer som sier, og etter hver roper, «dette er farlig» når det rasper i eksos og hyler fra de stakkars bakhjulene. Bilen er ekstremt presis og C 63 i sin helhet fremstår en del hakk mer fokusert enn bilen som denne gangen er testet. Styringen i C 43 er sportslig, men ikke fantastisk. Ikke på nivå med en BMW M3 eller nevnte Mercedes-AMG C 63. 

Det er derfor en slags lettelse at C 43 4Matic heller ikke er like ryggvirvelknusende hard som C 63. Og med faceliften later det til at de tyske ingeniørene har funnet en enda bedre balanse mellom komfort og sportslighet. Du og dine passasjerer blir ikke lenger dyttet rundt som overstadig berusede gjester på et utested, i ferd med å bli eskortert ut av vakten.

Å kalle C 43 for utpreget komfortabel er kanskje å ta i, men det er i det minste mer enn bekvemmelig her enn i klassens mest ekstreme. Det samme vil ikke alle si om pressebilens uvanlig sportslige og egentlig litt for harde seter. De byr på markant sidestøtte, også for lårene, men fremstår som noe for litt spesielt interesserte.

Heldigvis er de en del av ekstrautstyret, og kan følgelig velges vekk. Og gjøres det lettes også inn- og utstigning, siden de såkalte performance-setene har meget høy lårstøtte.

Plass nok

Men en perfekt bil kan ikke bare ha overskudd av krefter og sportslige kjøreegenskaper. Den må også ha plass til varer, ski og familie. Og det har faktisk Mercedes-AMG C 43 4Matic som stasjonsvogn. Du får denne bilen i det nesten komisk konservative sedankarosseriet, eller som en elegant coupe med eller uten tak. Stasjonsvognen er ikke den peneste, men åpenbart den mest praktiske av disse fire C 43-utgavene. Bagasjerommet sluker brukbart med bager og kofferter, mens baksetene er komfortable.

Foran utmerker faceliftutgaven seg med et nytt og bedre ratt, med en mer vesentlig oppgradering er de to nye skjermene. Konvensjonelle instrumenter er erstattet av en stor skjerm foran føreren, og denne gir deg det som behøves av informasjon.

Audi var først ute med en slik skjerm, og den kan fremdeles oppfattes som litt mer ryddig i designen, men Mercedes puster nå sine tyske naboer i nakken. Klunket i dørene er som på E-klassen: Sehr gut. Kvaliteten på interiøret førøvrig er nærmest upåklagelig.

Det er ingen ulyder fra noe hold, og selv på svært ujevn vei knirker det ikke. Det er mer enn vi kunne si om første generasjon C 43 og C 450.

Bla opp

Alt dette skulle kulminert i en aldeles fremragende bil, den perfekte bil, men Mercedes-AMG snubler litt på målstreken. For startprisen er økt fra attraktive 925.900 til en del mindre attraktive 1.003.900 kroner.
Det betyr også at Mercedes-AMG C 43 4Matic koster godt over en million når det mest nødvendige av utstyr lastes på. Skal du ha en bil som den på bildene, passerer prisen 1,3 millioner kroner.
Likevel vil en del bilentusiaster oppleve dette som en realistisk drømmebil. Det er mye å bruke på en bil, men så får du også mye lyd, akselerasjon og moro her.

Biltesten er tidligere publisert i Finansavisen Motor.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.