Næringsliv

Gjør butikk av å prute på dine vegne.

Cashback-sider er et velkjent fenomen i USA og Storbritannia. Tjue prosent av all handel på De britiske øyer går via cashbacksider.

Artikkel av: Stein Ove Haugen
2. november 2013 - 11.16

Trond Tjøntveit og Pål Kiil traff hverandre på meglerbordet i Orion for 10 år siden før deres veier skiltes og Trond Tjøntveit endte som megler i ABG Sundal Collier mens Pål Kiil gikk til Carnegie. De to tidligere meglerne har hele tiden hatt lyst å starte noe eget. Overrasket over at cashback-sider er så lite utbredt i Norge, bestemte de seg for å gå sammen for å starte StartShop.no

Tidligere i år annonserte Schibsted at de hadde kjøpt seg inn som minoritetsaksjonær i Infinite Loop som eier og drifter KickBack.no, som av en omsetning på tett oppunder 4 millioner kroner i 2012 satt igjen med et årsresultat på snaut 400 000.

Startshop.no har ikke Schibsted sitt enorme mediemaskineri som drahjelp. De har derimot klart å begeistre en rosablogger som så sitt snitt til å tjene gode verve-penger på sin handleglade leserskare. Hennes blogginnlegg om Startshop.no var en viktig bidragsyter til at nettsiden hadde mer enn 10.000 registrerte brukere alt etter mindre enn 2 måneders drift.

- Vi belager oss på å være rendyrket cashback-side. Den beste reklamen vi kan få er fornøyde kunder, sier Trond Tjøntveit til HegnarOnline.

Kundenes venn

- Vi betaler 100 kr per medlem du har vervet når det medlemmet har tjent opp 100 kr, sier Tjøntveit og sier at dette er bra butikk for alle.

Det er nettopp vinn-vinn situasjonen Tjøntveit trekker frem når han skal forklare oss styrken i dette konseptet som er relativt nytt for oss nordmenn.

- Cashback-sider har vist seg å være en ekstremt effektiv markedsføringsplattform da nettbutikkene når ut til forbrukere som er i handlemodus. I stedet for å bruke store summer på markedsføring gir de heller kunden avslag gjennom cashback-siden. Det er mye bedre å gi fra seg en liten andel av omsetningen i stedet for å betale store summer i markedsføring uten å vite hvor mye inntektene vil øke. Vi får en liten del av rabatten vi har forhandlet oss frem til, og så gir vi resten av rabatten til kundene. Målet vårt er å være den cashback-siden som gir aller mest av rabatten vi har forhandlet oss frem til tilbake til kundene våre, sier Tjøntveit som forventer å betale ut millionbeløp til kundene allerede neste år.

I dag har siden 160 nettbutikker. På siden, som mest av alt fremstår som et slags nettbasert shoppingsenter, finner man kjente navn som Zalando, Ellos, Blush.no, Hotels.com, Gant, iTunes og Apollo.

Dobler veksten i forhold til tradisjonelle butikker

Tidligere i høst kunne HegnarOnline melde at nettbutikkene i Norge omsatte for 13,5 milliarder kroner i Norge i 2012. Denne handelen økte dobbelt så mye som butikkhandelen.

- De siste tallene våre bekrefter nok en gang en utvikling vi har sett over flere år, der omsetningen i netthandelen øker raskere enn i butikkhandelen. Dette er en utvikling som bare vil akselerere, sa daglig leder Gerhard Anthun i Distansehandel Norge.

Og det er data-, lyd- og bildeprodukter det selges mest av til nordmenn på nettet. Bedriftene som selger disse produktene, sto for 30 prosent av omsetningen i netthandelsmarkedet i 2012. Som en god nummer to kommer klær, sko og tilbehør med 16 prosent og helse- og velværeprodukter med 9 prosent.