Næringsliv

Rekordår for afterski

Fjoråret ble det beste noensinne for utelivsselskapet Hemsedal Cafe.

Stavkroa i Hemsedal. Foto: Stine Tragethon/Hemsedal Cafe/FA

Artikkel av:  Redaksjonen
31. januar 2016 - 09.45
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

Helt siden 1982 har Stavkroa Afterski ved Hemsedal Skisenter skapt fest for tørste skiturister. Sammen med Hemsedal Cafe og Skiers Lodge i Hemsedal sentrum inngår det stavkirkelignende afterski-stedet i selskapet Hemsedal Cafe, skriver Finansavisen.

Etter noen år med en omsetning på rundt 30 millioner kroner, endte regnskapsåret 2014/15 på hele 40,6 millioner kroner. Det er 23,5 prosent høyere enn forrige omsetningsrekord (2013).

- Generelt var 2014/15 en bra sesong for hele Hemsedal, og vi har truffet bra med konsepttilpasning og optimalisering av vår organisasjon, sier Carl J. Johansen (48), som eier Hemsedal Cafe sammen med Jens Martin Jørgensen (47), til Finansavisen.

Stavkroa vokser mest
Hemsedal Cafe har også fått lønnsomheten på plass. I løpet av tiårsperioden 2004 til 2013 genererte serveringsvirksomheten et akkumulert resultat før skatt på minus 100.000 kroner. I 2014 endte resultatet imidlertid på 3,6 millioner kroner før skatt. Fjoråret bød på kraftig vekst, og resultatet viste 6,3 millioner kroner. Det gir en resultatgrad før skatt på 15,5 prosent.

Med virkning fra 2014 har selskapet gått over til avvikende regnskapsår (1. september til 31. august) «på grunn av at dette er mer tilpasset sesongen». 2014 favner derfor kun åtte måneder.

Afterski er en viktig satsing for selskapet Hemsedal Cafe.

- Vi har alltid hatt skifolk som målgruppe, og derfor er afterski vårt viktigste konsept. Cafeen er hjertebarnet, men Stavkroa Afterski vokser mest, forteller Johansen til Finansavisen.

Vinteren 2014 kåret Hotels.com for øvrig Stavkroa til en av Europas åtte beste afterskisteder.

Januar er viktig måned
- Hvor stor betydning har påskeomsetningen for utviklingen?

- Påsken er selvfølgelig viktig for Hemsedal, men for Hemsedal Cafe AS er januar faktisk den historisk beste måneden. Det skyldes «champagnepudderet» som kommer i denne måneden. Vår hovedmålgruppe er skiglade nordmenn som setter ekstra pris på perfekte snøforhold.

For sesongen 15/16 har selskapet budsjettert noe ned i forhold til rekordåret i fjor.

- Men prognosene så langt denne sesongen ser bra ut, sier Johansen til Finansavisen.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.