Næringsliv

Telia øker marginene

"Dramatisk bedre tilbud til kundene"

 Telias kunder har doblet databruken og tidoblet surfingen i EU, men betaler akkurat det samme som før. Likevel klarer Telia å øke marginene.

Telia-sjef, Abraham Foss. Foto: Iván Kverme

Telia-sjef, Abraham Foss. Foto: Iván Kverme

Artikkel av:  Redaksjonen
23. oktober 2016 - 11.48

(Finansavisen): Den første sommeren med «roam like home» i EU ligger bak oss, og Telia-sjef Abraham Foss kan oppsummere det som har vært et stort sjansespill for mobiloperatørene.

– Vi tok en kalkulert risiko ved å innføre lik pris ett år før EU pålegger alle å gjøre det. Kundene skal få slippe å tenke på om de er i Norge eller Spania. Våre kunder ser på dette som et dramatisk bedre tilbud, sier han til Finansavisen.

Fra i fjor sommer har databruken tidoblet seg i EU-utlandet, mens den totalt sett er doblet. Likevel er Telias serviceinntekter helt identiske med tredje kvartal i fjor – 1.901 millioner norske kroner. Totale inntekter faller noe etter salg av 47.000 fastkunder til Phonect i fjor.

Gjennomsnittregningen pr. kunde med abonnement ligger på 299 kroner, identisk med samme periode i fjor. Man har altså klart å kompensere for den pengemaskinen roaming i utlandet var tidligere.

– De direkte inntektene fra roaming i EU er redusert, men det kompenseres med underliggende vekst i den totale databruken, sier Foss til Finansavisen.

– Men helst skulle dere sett inntektsvekst når kundene forbruker så mye mer?

– Vi driver forretningsvirksomhet, så ideelt sett er vi interessert i å ta betalt for den nytten vi produserer, bekrefter Telia-sjefen overfor avisen. 

Han kan likevel trøste seg med bedre lønnsomhet, der EBITDA stiger med nesten 50 millioner kroner, grunnet lavere salgs- og markedskostnader og noen mindre engangseffekter.

Fornøyde kunder

Om ikke kundene betaler mer, så kan Telia-sjefen ihvertfall konstatere at kundene hans er langt mer fornøyd. Den årlige EPSI-undersøkelsen viser at Telia-merkevarene Chess og One Call har de mest fornøyde kundene i Norge, mens Telia-brandet på fjerdeplass opplever den største økningen i tilfredshet.

– Vi er veldig happy med at det går i riktig retning. Nå har vi en høyere kundepreferanse for Telia enn vi noen gang opplevde for Netcom, forteller han til Finansavisen. 

Det som derimot er en stein i skoen, er Ice. Selskapet konkurrerer hardt på pris, med 99 kroner i måneden for en pakke med 1 gigabyte data.

– Ice er den operatøren som tiltrekker seg flest kunder, og det er jo naturlig når de investerer så tungt i nett, tilbud og distribusjon. De har posisjonert seg mot de mest prissensitive, selv om vi også har mange slike kunder hos oss.

– Pris er ikke det eneste parameteret man konkurrerer på. Vi leverer en tjeneste som skal fungere 24/7, og konkurrerer på en bredere basis der kundeservice og det tekniske er viktige elementer, sier Telia-sjefen videre til Finansavisen. 

Særlig i bedriftsmarkedet bredder Telia nå produktspekteret for å nå nye kunder, gjennom et samarbeid med Broadnet.