An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Næringsliv

De mest verdifulle merkenavnene

Dette er de 100 meste verdifulle merkanavnene i verden. Apple er ikke nummer 1 i år heller.

Artikkel av: Stein Ove Haugen
11. juli 2017 - 12.58
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

2017 BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands, som blir publisert av WPP og Kantar Millward Brown, viser nok en gang at Google er ansett for å være den mest verdifulle merkevaren i verden, fulgt av Apple, Microsoft, Amazon og facebook.

Verdien på merkevaren Google er beregnet til å være verdt 245,6 milliarder dollar, tilsvarende knapt 2.055 milliarder kroner, som igjen tilsvarer knappe 26 prosent av det norske oljefondet.

Merkevareverdien er imidlertid langt unna børsverdien. Apple er for eksempel beregnet til å ha en merkevareverdi på 1.962 milliarder kroner, mens børsverdien til sammenligning er på 6.287 milliarder kroner. 

Verdien på alle de 100 mest verdifulle merkevarene er beregnet til 30.100 milliarder kroner (3,6 trilloner dollar). Det var opp 8 prosent fra i fjor og tilsvarer 3,8 norske oljefond.

Tendensen synes å være at teknologi vinner terreng, mens mer tradisjonell selskaper faller. Coca Cola har for eksempel falt fra en 3. plass i 2009 til en 13. plass i 2016 - og samme plassering i 2017.

Amazon har i samme tidsrom hoppet år for år, fra en 26. plass til en 4. plass.

Det selskapet som har hoppet flest plasser blant de mest verdifulle er imidlertid Hong Kong-baserte Tencent. Selskapet kommer fra en 52. plass i 2011, som også var det første året selskapet kom inn på oversikten. Tencent er blant annet kjent for sine spill og betalingsløsninger. I år er det opp tre nye plasser, til en 8. plass.

Blant selskapene som hoppet mest i prosent kom Adidas på topp, fulgt av eksempelvis Amazon på 3. plass, Burger King på 4. plass og Tesla på 6. plass.

Hverken Adidas, Burger King eller Tesla er imidlertid inne på topp 100-listen. Cuten går ved Nissan, med en merkevareverdi på tilvarende 95 milliarder kroner. Merknavnet Tesla er eksempelvis anslått til en verdi på 49 milliarder kroner, mens børsverdien til sammenligning er på 430 milliarder kroner.

54 av de 100 er hjemmehørende i USA og disse selskapene står for 71 prosent av den samlede merkvareverdien på de 100 selskapene.

13 av de 100 er hjemmehørende i Kina, mens det for 12 år siden bare var ett. De 13 selskapene utgjør 11 prosent av den samledes merkevareverdien på selskapene.

Hele rangeringen med verdivurderinger etc.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.