Næringsliv

Ni av ti kjenner Nyt Norge-merket

Ni av ti forbrukere kjenner til Nyt Norge-merket, og nesten like mange sier merket gjør det enklere å velge norsk mat og drikke.

Foto: NTB Scanpix

Foto: NTB Scanpix

Artikkel av: Eline Hvamstad
25. november 2017 - 09.56

Tallene kommer fra en undersøkelse gjennomført av Matmerk, som står bak merkeordningen, skriver Nationen.Av 1.000 spurte, svarte 88 prosent at de kjenner merket og 83 prosent at Nyt Norge-ordningen gjør det enklere å velge norsk mat.

Nesten halvparten sier de velger norsk dersom de kan, og hver tredje forbruker ser etter merket i butikken.

– Det er et veldig godt tall. Dette er de som aktivt jakter på og ser etter Nyt Norge-merket, sier Matmerk-direktør Nina Sundqvist. For seks år siden var det bare én av seks som søkte aktivt etter Nyt Norge-produkter.

– Jeg er i det hele tatt veldig godt fornøyd med tallene i undersøkelsen, sier Sundqvist. I undersøkelsen er folk også spurt hvorfor de velger norsk i matbutikken.

– Svaret er ikke først og fremst fordi de tror det smaker bedre. Forbrukerne er først og fremst opptatt av å ta vare på norske arbeidsplasser, både i landbruket og i industrien, forteller Sundqvist.

(©NTB)