Næringsliv

Marked.no legger ned

Etter en skuffende start på driften, måtte Marked.no til slutt gi opp. Dårlige innkjøpsbetingelser for nykommere, oppgis som grunnen. 

Foto: Scanpix

Foto: Scanpix

Artikkel av: Are  Strandli
10. januar 2018 - 16:50

Marked.no, som selger dagligvarer på nett, har besluttet å avvikle driften, fremgår det av en pressemelding onsdag ettermiddag.

Selskapet mener dårlige innkjøpsbetingelser gjør det vanskelig å lykkes i Norge for nye utfordrende.

- Det tar tid å endre nordmenns handlevaner av dagligvarer, sier Ole Vinje, styreleder i Marked.no.

Vinje er også daglig leder i Stein Erik Hagens Komplett.no.

- Det er lagt ned en betydelig innsats av dyktige medarbeidere i flere år, men vi erkjenner at veien fortsatt er for lang for lønnsom drift. Derfor har styret i Marked.no i dag besluttet å avvikle selskapets virksomhet, sier han.

Nettbutikken vil holde åpent så lenge det har en beholdning av varer, men skriver i pressemeldingen at det er antatt at siste mulige leveringsdag blir fredag 19. januar.

- For en liten aktør som Marked.no, har det vært tilnærmet umulig å få konkurransedyktige innkjøpsbetingelser. Det gjør det svært krevende å lykkes som ny utfordrer i Norge, sier Vinje.

I oppstartsåret 2016 hadde selskapet planer om en omsetning på 200 til 300 millioner kroner, samt et underskudd på et tosifret antall millioner.

Fasiten viste en omsetning på skuffende lave 43 millioner kroner, samt et underskudd på hele 109 millioner kroner, ifølge Finansavisen.