Næringsliv

Sponsing øker i presset mediemarked

Sponsormarkedet fortsetter veksten og er en av få mediekanaler som fortsetter å øke, viser rykende ferske tall fra Sponsor Insight.

Glissent på tribunen under eliteseriekampen i fotball mellom Lyn og Stabæk på Ullevaal stadion i 2009.Foto: Terje Bendiksby / SCANPIX

Glissent på tribunen under eliteseriekampen i fotball mellom Lyn og Stabæk på Ullevaal stadion i 2009.Foto: Terje Bendiksby / SCANPIX

Artikkel av: NTB
10. januar 2018 - 16.00

Analyse- og rådgivingsselskapet Sponsor Insight har kartlagt fjorårets omsetning i det norske sponsormarkedet. Kartleggingen viser at sponsormarkedet i Norge økte omsetningen med fire prosent til 4,8 milliarder kroner i 2017.

- På tross av utfordringene i dagens marked, hvor aktørene melder om hardere kamp om sponsorkronene, og hvor flere mediekanaler opplever en nedgang, fortsetter sponsing sin stabile vekst, sier Vegard Arntsen, daglig leder i Sponsor Insight.

- Dette forteller oss at sponsing er mindre konjunkturavhengig enn andre kanaler og at norske bedrifter ser på sponsing som et viktig verktøy i sin markedskommunikasjon, tilføyer han.

Sponsing som mediekanal har hatt kontinuerlig vekst i Norge siden målingene startet og har økt med hele 46 prosent i perioden 2009-2017.

Alt tyder på at veksten fortsetter i 2018.

(©NTB)