An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Næringsliv

Hurtigruten og Kleven i diskusjoner om nytt skip

Hurtigruten vil vokse videre og har bedt Kleven om et tilbud på nok et ekspedisjonscruiseskip.  

Foto: Hurtigruten / NTB scanpix

Foto: Hurtigruten / NTB scanpix

Artikkel av: Are  Strandli
15. oktober 2018 - 14.53
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

- Vi i Hurtigruten har store vekstplaner i årene som kommer. Da trenger vi flere skip, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til Hegnar.no.

Hurtigruten skal etter planen ta levering av «MS Roald Amundsen», verdens første hybriddrevne ekspedisjonscruiseskip, fra Kleven Verft i starten av 2019.

Søsterskipet «MS Fridtjof Nansen» ventes å være fullført noe senere i 2019, og begge bygges ifølge Ege med det han omtaler som revolusjonerende, grønn teknologi,

Mens Kleven Verft på Sunnmøre, som i sommer ble overtatt av Hurtigruten, jobber med å ferdigstille de to nye doningene, er ifølge nett.no, planleggingen av nok et skip godt i gang.

- Det stemmer at det er diskusjoner om et skip til, bekrefter styreleder Ørjan Svanevik i Kleven verft overfor Hegnar.no.

Det samme gjør kommunikasjonssjefen i Hurtigruten.

- Vi kan bekrefte at vi har bedt Kleven om et oppdatert tilbud på et tredje hybriddrevet og miljøvennlig ekspedisjonsskip. Det arbeidet pågår nå, sier Ege.

- Når vi får tilbudet fra Kleven, skal vi gå nøye gjennom det. Men det er for tidlig å gå nærmere inn i flere detaljer akkurat nå, sier han.

Utfordrende byggeprosess

Det var sommeren 2016 at Kleven, etter hard internasjonal konkurranse med 11 andre verft, gikk seirende ut av kampen om å få bygge Hurtigrutens to nye ekspedisjonscruiseskip.

Byggeprosessen viste seg imidlertid å være mer utfordrende enn ventet.

Prosessen har bydd på betydelige forsinkelser og kostnadsoverskridelser.

En av følgene var at Kleven Verft og to andre selskaper ble skilt ut av konsernet Kleven Maritime i sommer og tilført 600 millioner kroner i ny likviditet, med det resultat at Hurtigruten ble verftets eneeier.

Vi gjør oppmerksom på at Trygve Hegnar er styreleder i Silk Topco, som han eier 4,91 prosent av gjennom selskapet Periscopus AS. Silk Topco eier på sin side Hurtigruten.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.