Personlig økonomi

Forbrukerrådet tapte gruppesøksmål mot DNB

Forbrukerrådet tapte gruppesøksmålet mot DNB om fondsforvaltningen.

DNB sitt hovedkontor i Barcode-rekka i Bjørvika. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix.

DNB sitt hovedkontor i Barcode-rekka i Bjørvika. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix.

Artikkel av: NTB
12. januar 2018 - 11:08

- Etter en samlet vurdering finner retten ikke grunnlag for at andelseierne ikke har fått den ytelsen de har betalt for, heter det i dommen som kom fredag formidagg

Forbrukerrådet saksøkte DNB på vegne av om lag 180.000 kunder i tre fond i årene 2010 til 2014. Banken anklages for å ikke ha drevet aktiv forvaltning av fondene, selv om kundene har betalt for det. Forbrukerrådet mente kundene burde få tilbakebetalt det de har betalt ekstra sammenlignet med om de hadde investert i et passivt fond, som er langt billigere. Til sammen er det snakk om 690 millioner kroner.

Finanstilsynet slo i 2015 fast at graden av aktiv forvaltning i DNB Norge-fondene var for lav. Dette var utgangspunktet for Forbrukerrådets sak.

I retten kom det fram at DNB mener tilsynet tok feil, selv om de den gang godtok pålegget om å endre praksis.