Personlig økonomi

Canal Digital-kunder får kompensasjon hvis TV 2 forsvinner

TV 2 og Canal Digital forhandler på overtid om prisen på formidling av TV 2s kanaler. Hvis kanalene går i svart, vil kunder kunne ha rett til kompensasjon.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

Artikkel av: NTB
1. juni 2018 - 14.44

Natt til fredag ble det klart at Canal Digital og TV 2 ga seg selv ytterligere ett døgn på å forhandle om hvor stor del av TV 2s programinnhold Canal Digital skal ha rett til å vise, og hva Canal Digital skal betale for å ha TV 2 i sine kanalpakker.

Fredag ettermiddag bekrefter Tormod Sandstø i Canal Digital at partene fortsatt ikke er enige.

– Vi forhandler fortsatt, og vi tar den tiden vi føler er nødvendig. Målet er selvsagt å komme fram til en løsning, sier han til NTB.

Tidligere har han også bekreftet at dersom partene ikke blir enige om en ny avtale innen midnatt fredag, kan konsekvensen være at TV 2s kanaler ikke vil være tilgjengelige for kundene til Canal Digital.

Dersom dette blir utfallet, vil kundene få en form for kompensasjon.

– Om kundene våre ikke får fullt tilbud, skal de heller ikke betale full pris, sier Sandstø.

Som et plaster på såret har TV 2 i tillegg åpnet for at Canal Digital-kunder skal kunne se TV 2-kanalene midlertidig kostnadsfritt i TV 2 Sumo.

Forbrukerrådet understreker at kunder fortsatt vil kunne ha krav på kompensasjon også da.

– Det er en god løsning for de aller fleste. Men for dem som ikke har bredbånd, eller får ekstrautgifter på grunn av kostbar datatrafikk, vil man kunne kreve ekstrautgiftene dekket av Canal Digital, sier leder for Forbrukerdialog, Pia Cecilie Høst.

– Får du ekstrautgifter så klag til Canal Digital når striden er over. Kommer du ingen vei kan du klage til Brukerklagenemnda for elektroniske tjenester, oppfordrer hun.

(©NTB)