Personlig økonomi

Odin-forvalter fortsetter å slå børsen

- Å kjøpe da var en feil beslutning.

Vegard Søraunet. Faksimile fra HegnarTV

Vegard Søraunet. Faksimile fra HegnarTV

Artikkel av: Odd Steinar Parr
11. juni 2018 - 15.35

Odin-forvalter Vegard Søraunet fortsetter å levere meravkastning til andelseierne i Odin Sverige.

I mai steg fondet 3,42 prosent, mens referanseindeksen OMXSB Cap GI la på seg bare 0,38 prosent.

Så langt i år er fondet ned 1,76 prosent, men referansen har falt enda mer - det vil si 3,88 prosent.

Som de beste bidragsyterne i mai trekker forvalteren frem Sweco og Beijer Ref, mens Intrum og Oriflame trakk ned.

Banker børsen over tid

Det siste året har vært litt trøblete for Søraunet, men fallet på 0,36 prosent er langt mindre enn referanseindeksens 3,89 prosent.

De siste tre årene har fondet 15,38 prosent avkastning i snitt per år, som er milevis foran referansens 4,54 prosent.

Over fem år leder fondet også med solid margin, det vil si med 19,80 vs. 11,86 prosent gjennomsnittlig, årlig avkastning.

Søraunet overtok forvaltningen av fondet 10. januar 2013.

Clas Ohlson og H&M ut

I sin oppsummering av mai legger han ikke skjul på at detaljhandel er en sektor som har bydd på utfordringer.

- Hele sektoren er i rask endring. Mye raskere enn både vi og de etablerte aktørene har forestilt seg. Spørsmålet er hvor langt utviklingen vil gå. Vil online-salg utgjøre 20, 30, 50 eller 70 prosent av all handel om fem år? Vi vet ikke, men at veksten vil komme fra online er det liten tvil om. De aktørene vi skal eie fremover må derfor hevde seg online, skriver Søraunet.

I mai forsvant både Clas Ohlson og H&M ut av porteføljen.

Førstnevnte ryker dermed ut etter halvannet år, og utgjorde 1,7 prosent av fondet.

- Vi trodde Clas Ohlson hadde lært av sine feil i Storbritannia. Med en filosofi med fokus på historikk, fremtid og pris, mener vi at vår hovedfeil med Clas Ohlson-investeringen har vært at kjeden selger 3,5 prosent av sine varer online. Ny toppsjef og ny strategi har heller ikke imponert oss, forklarer Søraunet.

Exiten fra H&M karakteriserer han som «en enda vanskeligere beslutning».

- Det er ikke mangel på negativ omtale, negative analytikere og negative fremtidsutsikter. Amazon og Uniqlo-etablering er også trusler fremover. Normalt sett er dette en god cocktail for at aksjekursen ikke reflekterer de underliggende verdiene i selskapet, påpeker forvalteren.

- Det var en feil beslutning

Søraunet begynte å kjøpe seg opp etter et kursfall i 2016, og innrømmer at det var en feil beslutning.

- Med fokus på online og nye konsepter har fokus på den viktige H&M-merkevaren kommet i skyggen. Posisjonen var ved salgstidspunktet rundt to prosent, betydelig mindre enn i indeks - selv om det er en mager trøst, fortsetter han.

Forvalteren presiserer at H&M enn så lenge har lyktes med sin online-satsning i forhold til utrulling og lønnsomhet.

- Med kortere leveransetider og gratis levering stiller det enda større krav til at kundekvitteringen øker. I H&M-merkevaren, som også er under press fra blant andre Inditex og Zara, tror vi det vil bli en utfordring. Med 80 prosent av salget fra H&M-merkevaren er det her avgjørende med fokus fra ledelse og hovedeier. Vi er ikke overbevist om at det er tilfellet, forklarer Søraunet.

Spår massiv butikkdød

Han viser til at selskapet fortsatt bruker mye tid på å presentere nye konsepter og nye merkevarer.

- Vi tror det må stenges minimum 1.000 butikker og like mange må renoveres. På toppen av dette bør varelageret skrives ned, skriver en klokkeklar forvalter.

Søraunet er også usikker på dagens toppsjef.

- Vi i Odin eier mange selskaper med sterke hovedeiere. Dette er på plass i H&M også, men hovedeier bør nok ha fleksibilitet på sjefsposten, noe som ikke er tilfellet i H&M, fortsetter han.

Reinvestering av utbytte fra hovedeier Stefan Persson har løftet H&M-aksjen rundt 25 prosent fra bunnen etter tallene for 1. kvartal. Søraunet benyttet dette oppsvinget til å selge seg ut.

To nye aksjer inn

Samtidig kom to nye aksjer inn i porteføljen i løpet av mai: Dometic og NCC.

Dometic er en svensk produsent av klimaanlegg, kjølesystemer, sanitet og andre komfortprodukter primært designet for bobiler, lystbåter, kommersielle marine fartøyer og varebiler/trailere.

- Selskapet har en sterk posisjon innen attraktive vekstmarkeder, og vi tror det vil fortsette å øke inntjeningen de neste årene gjennom organisk vekst samt oppkjøp. I tillegg tror vi det er rom for ytterligere marginforbedringer drevet av industrialiseringen av selskapet, samt kostnadssynergier fra oppkjøpet av Seastar, forklarer Søraunet.

Entreprenørselskapet NCC ser han på som et forbedringscase på linje med H&M.

- Her har vi stor tillit til den nye toppsjefen Tomas Carlsson og hva vi tror han kan gjøre med selskapets marginer. Vi tror han og resten av ledelsen vil klare å snu den svake utviklingen vi har sett i NCC og løfte driftsmarginene mot gamle høyder. Aksjemarkedet ser ikke ut til å prise inn dette i dag, skriver forvalteren.

De fem største postene i Odin Sverige-porteføljen er (per 31/5) Beijer Alma B (5,7 prosent), Beijer Ref B (4,8 prosent), Sweco B (3,9 prosent), Addtech B (3,8 prosent) og Fenix Outdoor International (3,8 prosent).