Personlig økonomi

Regjeringen med storsatsing mot salt og sukker på serveringssteder

Hver femte nordmann kjøper månedlig hurtigmat på bensinstasjoner. Torsdag signerte regjeringen og matvarebransjen en intensjonsavtale om sunnere serveringsmat.

Illustrasjon, pølse med lompe. Modellklarert. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix.

Illustrasjon, pølse med lompe. Modellklarert. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix.

Artikkel av: NTB
7. juni 2018 - 13.54

– Folk er opptatt av sunn mat på bensinstasjoner og kiosker. Så dette er en vinn-vinn situasjon, både for befolkningen som får sunnere mat og bensinstasjoner og kiosker som får mer fornøyde kunder, sier folkehelseminister Åse Michaelsen (Frp) til NTB.

Regjeringen og til sammen 17 aktører i matvarebransjen, inkludert bensinstasjoner og kiosker, signerte en intensjonsavtale om å redusere inntaket av salt, sukker og mettet fett i befolkningen, samt å øke inntaket av frukt, bær, grønnsaker, grove kornprodukter og fisk.

Intensjonsavtalen ble signert av blant andre Servicegrossistene, Engrosfrukt, Brødrene Karlsen, Circle K Norge, ST1 Norge, Norgesgruppen og Scandic Hotel.

– Nå samarbeider vi bredt om et felles helsemål. Vi har for første gang serveringsbransjen med på laget, noe som er lovende. Sammen skal samtlige aktører jobbe for å redusere salt- og sukkerinnholdet, samt innholdet av mettet fett, i mat og drikke som produseres, sier statsråden.

Bensinstasjoner som jobbkantine

Ferske tall, som Helsedirektoratet har hentet ut fra Norske Spisefakta 2018, viser at 820.000 nordmenn kjøper hurtigmat på bensinstasjoner og kiosker. 216.000 nordmenn kjøper pølser på bensinstasjoner annenhver uke, mens 130.000 handler bagetter, sandwich og matpakker ukentlig.

– Det er utrolig positivt at også serveringsbransjen slutter seg formelt til dette samarbeidet, sier divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet.

Bensinstasjonene har blitt en viktig del av måltidsmarkedet, og for mange med mobile arbeidsplasser, som yrkessjåfører og håndverkere, er disse stedene i praksis jobbkantine, tilføyer hun.

– Vi håper flere følger opp fremover, markedsfører tilbudene godt, og gjerne tilbyr både vanlige og små porsjoner, sier Granlund.

Regjeringen i dialog med NHO

I tillegg er matvaregiganter som Coop, Virke dagligvare og NHO mat og drikke med på avtalen. NHO mat og drikke trakk seg tidligere torsdag fra et to år gammelt samarbeid med regjeringen om sukkerreduksjon, som følge av den omstridte økningen i sukkeravgiften.

– NHO mat og drikke skal være med på alle satsingsområder unntatt sukker, sier Michaelsen, som legger til at NHO på egen hånd skal jobbe med reduksjon av sukker.

– Samtidig har vi en god tone i dialogen, og vi regner med at vi kommer på skinner igjen, også på sukkerfronten, sier folkehelseministeren.

(©NTB)