Personlig økonomi

Én av to går i denne fella på shopping i utlandet

- Det kan være snakk om flere tusenlapper tapt, ifølge forbrukerøkonom.

Foto: adriaticfoto / Shutterstock / NTB scanpix.

Foto: adriaticfoto / Shutterstock / NTB scanpix.

Artikkel av: Martine Holøien
7. juli 2018 - 06.53

At du kan få tilbake momsen når du handler i utlandet skrives det mye om før ferien, men det er kun fire prosent av oss som sier at vi alltid benytter oss av den ekstra rabatten, viser undersøkelse gjennomført for DNB.

54 prosent sier at de aldri gjør det, mens 42 prosent gjør det sjeldent eller av og til.

- Noen vet jo ikke at det er mulig å få momsen refundert, mens andre dropper det nok fordi de føler at det er for mye stress. Vi nordmenn liker rabatt, men kanskje ikke hvis vi må samle på momsskjemaer og kvitteringer for å få tilbake pengene på flyplassen, sier Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB.

- Jeg anbefaler alle å benytte seg at den ekstra rabatten på utenlandsshoppingen i sommer, sier hun.

Handler du i Norden er det slik at nordmenn må betale moms i ett av de nordiske landene. Det vil derfor sjeldent lønne seg å få tilbake, for så å måtte betale den på nytt i Norge.

- Butikkene og refusjonsordningene tar ofte et gebyr når du krever tilbake momsen. Derfor er det lurt å samle så mange transaksjoner du kan på ett momsskjema. 

Slik får du tilbake på momsen:

  • Ta med passet når du handler
  • Spør om butikken du handler i har en taxfreeordning som refunderer merverdiavgift
  • Fyll ut skjemaet fra butikken og få deres stempel og signatur. De vil ofte se passet ditt
  • Legg varene øverst i bagasjen når du skal dra til flyplassen
  • Vis frem varene og lever skjemaene i refusjonsskranken på flyplassen
  • Legg varene tilbake i bagasjen og send den på vanlig måte