An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Personlig økonomi

Finn Haugan: – Noe er riv ruskende galt

Sparebank 1 SMN-sjef Finn Haugan og kona ble utsatt for ID-tyveri. Nå går han hardt ut mot forbrukslån-bankene.

Foto: Iván Kverme/Finansavisen.

Foto: Iván Kverme/Finansavisen.

Artikkel av: Øystein Byberg
29. oktober 2018 - 08.09

Sparebank 1 SMN-sjef Finn Haugan angriper forbrukslånsbankene for altfor dårlig undersøkelse av kundene som innvilges lån. Ifølge DN ble han og kona utsatt for id-tyveri for to år siden mens de sov hjemme. 

Et par dager etter ranet tikket det første forbrukslånet inn på konas konto: 300.000 kroner fra Bank Norwegian.

- Så kom det flere lån inn fra andre banker. Tyven hadde stjålet identiteten og hadde åpenbart tenkt å styre dette selv og få tak i pengene før det ble oppdaget, sier Haugan.

– Da lurer jeg på: Hvilke banker er det som gir lån på slike kriterier, uten å være i kontakt med kunden eller å få vite mer om finansieringsbehovet. Det holder med en identitet, og vips, så har du lån. Omfanget av forbrukslån bekymrer meg, og folk betaler altfor høye renter. Hvis bankene får tap, selger de unna en del av porteføljen til et inkassobyrå. Det er noe som er riv ruskende galt, sier Haugan til avisen.

Kommunikasjonssjef Kai Morten Terning i Bank Norwegian har følgende kommentar til utspillene fra Haugan:

– Digitalisering gjør at man kan opprette kundeforhold uten personlig oppmøte. BankID med personlig passord, som kun brukeren skal ha kjennskap til, anses som svært sikkert, og jeg er overrasket over at Haugan mener dette ikke er tilstrekkelig legitimering av kunder. Det er vanlig praksis ved opprettelse av kreditter.

Bank Norwegian-toppen oppfordrer, på generelt grunnlag, til ikke å dele eller skrive ned personlige passord.