Reise

Selger én flaske hvert tredje minutt

Norske taxfree-vaner: Vi bader i bodylotion og kjøper nok godlukt til å fylle tanken til et fly. 

Foto: Erlend Aas / SCANPIX.

Foto: Erlend Aas / SCANPIX.

Artikkel av: Karen Thue
24. oktober 2017 - 13:51

Mange ser det som typisk norsk å handle vin og brennevin når vi reiser utenlands med fly. Men det er andre ting som gjør oss nordmenn like enkle å oppdage i taxfree-køen, opplyser Travel Retail Norway i en pressemelding.

Tall fra analysebyrået YouGov viser at vi er ekstremt glade i fuktighetskrem.

- Blant butikkenes store utvalg er det ett produkt som virkelig skiller seg ut når det gjelder salgstall, forteller Linn Woxen, kategorisjef for parfyme og kosmetikk hos TRN.

- I både avgangs- og ankomstbutikkene er fuktighetskremen Lait Corporel fra Biotherm en bestselger: I gjennomsnitt selger TRN en 400ml flaske hvert tredje minutt, og det er unikt i verdenssammenheng, sier Woxen.

Så langt i år har TRN solgt over 67 400 liter Lait Corporel. Det tilsvarer over 840 badekar med bodylotion.

- Når TRN bestiller produktet fra sin franske leverandør får de faktisk spørsmål om nordmenn bader i bodylotion, sier Linn Woxen.

Det viser seg også å være typisk norsk å kjøpe deodorant på taxfree. I 2016 kjøpte vi over 25000 liter godlukt – nok til å fylle tanken på en Boeing 737.

I sjokoladeutsalget er det store plater med Freia melkesjokolade som er suverent mest populære. Hvert år tar vi med oss over 360.000 melkesjokolader når vi er ute og flyr. Det tilsvarer rundt 95.200 meter sjokolade, eller 238 runder på utendørsbanen på Bislett. 

Vinen vi kjøper kommer oftest fra Italia, og favorittene har lenge vært Tommasi Ripasso og Masi Campofiorin.

Det at nordmenn snuser er kanskje ikke like overraskende. Denne typisk norske vanen gjør seg også gjeldende i tobakksalget. Det er mange som har fått med seg at snus klassifiseres som matvarer når man reiser inn i EU.

Men det som kanskje er aller mest typisk norsk, er at vi faktisk handler på taxfree stort sett hver eneste gang vi er ute og flyr. Ifølge undersøkelsen fra YouGov kjøper hele åtte av ti nordmenn alltid eller ofte taxfreevarer når de er på fritidsreise. Nesten syv av ti forretningsreisende gjør det samme, opplyser TRN.