Reise

Google får 70 millioner i året fra Choice

Booking.com, Hotels.com og Google håver inn milliardbeløp fra hotellkjedene.

Petter Stordalen. Foto: Nordic Choice Hotels.

Petter Stordalen. Foto: Nordic Choice Hotels.

Artikkel av: Øystein Byberg
31. mai 2018 - 08.55

Årlig betaler den nordiske hotellbransjen over to milliarder kroner til nettgiganter som Booking.com, Hotels.com og Google, skriver DN.

Hvis gjestene bestiller via disse sidene og andre såkalte tredjepartskanaler, må hotellene ut med 15–25 prosent i provisjon.

– Vi alene betaler nå rundt 250 millioner kroner årlig i slike provisjoner. Det er en kjempeutfordring, sier Torgeir Silseth, konsernsjef for Petter A. Stordalens hotellkjede Nordic Choice.

Det koster mye å komme høyt opp på Googles søkeresultatar.

– Vi må i praksis konkurrere og by på våre egne merkenavn. Og våre motstandere, som ofte byr over oss, er de samme nettgigantene som tar høye provisjoner og samtidig skal tilføre oss trafikk. De har enorme finansielle krefter, sier Silseth.

Han sier at de for fem år siden betalte Google anslagsvis tre-fire millioner kroner i året, mens man i år passerer 70 millioner kroner til Google alene.

Google oppgir ikke tall for enkeltsektorer, menpressesjef i Norge, Helle Skjervold, skriver i en e-post til DN  at «både store og små selskaper kan bruke vår auksjonsbaserte annonseplattform. Det er en kostnadseffektiv og målbar måte å tiltrekke seg kunder på, og det fungerer både for hoteller og tredjepartskanaler».