Tech

Disse bilene får størst avgiftshopp

Sjekk ut avgiftene på 4.000 bilmodeller her.

Artikkel av: Øystein Byberg
12. oktober 2017 - 14:11

Ikke uventet foreslår Regjeringen i Statsbudsjett for 2018 innstramminger i avgiftene for ladbare hybrider. 
- Dette var ventet. At avgiftene justeres og strammes inn for ladbare hybrider er noe vi har etterlyst. Dagens løsning er ikke heldig, for statistikken viser alt for mange ikke lader bilen for daglig bruk.  Derimot, er det overraskende at rene elbiler allerede får avgifter, riktig nok bare de tyngste, men er ikke heldig pr i dag, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease Norge, biladministrasjonsselskapet til DNB.

Han viser til at det i dag kun er de tunge elbilene som kan fungere som en fullverdig nummer-én bil for en familie. I praksis er det bare én modell, og det er Tesla. Det betyr at familier som ønsker ren elbil blir straffet.

- Prinsipielt skurrer dette, også fordi fordelen for elbiler i firmabilbeskatningen foreslås fjernet. Elbilenes andel blant firmabiler er mikroskopisk, her er det behov for stimulanser. Avgifter på elbiler er jo ventet, men det spørs om ikke innføringen bør utsettes minst ett år, sier Marthinsen.

Autolease mener det er interessant å se at en Tesla X, en ren elbil, vil få et avgiftsløft på 96.300 kroner,  mens den sammenlignbare Audi Q7 som ladbar hybrid får et avgiftshopp på  19.600 kroner. Begge bilene veier like mye og totale avgifter for Tesla x blir 96.300 kroner, mot totalt 129.200, kroner for Audi Q7, en differanse på 32.900 kroner i Teslas favør.

Bilnorge.no har lagt ut en oversikt over hvordan forslaget til nye avgifter vil slå ut på enkeltmodeller. Tesla Model X kommer desidert dårligst ut, men selv en folkelig bil som Toyota RAV4 Hybrid vil straffes med et avgiftshopp på over 20.000 kroner. Flere Lexus-modeller kommer også dårlig ut, sammen med tynge ladbare hybrider. For en Porsche Panamera Turbo S E-Hybrdi Executive blir avgiftene skjerpet med 19.500 kroner.

Sjekk hele avgiftskalkulatoren her