Tech
Dette produktet har ingen tilknytning til redaksjonene i Hegnar Media.
Hegnar Agenda
Annonsørinnhold

Boblende bryggeritriumf

Sagene Bryggeri har som ambisjon å lage godt håndverksøl som kan konkurrere med de beste på kvalitet og smak. Når ølet skal tappes må selv økonomisjefen stille seg ved samlebåndet, og da er det greit å ha gode verktøy som hjelper han med økonomistyringen.

2. oktober 2018 - 13.25

(ANNONSØRINNHOLD)

I en gammel veverihall ved Akerselva på Sagene i Oslo bobler ølet. Her ble Norges første, og en tid også største, moderne industribedrift Hjula Væverier etablert i 1855. I dag er det gjæringstanker, tappelinje, bryggerhus, meske- og koketanker som fyller lokalene, men fortiden ligger i veggene.
– Man blir ydmyk av tanken på at det i disse lokalene satt flere hundre veverijenter og slet for å forsørge familiene sine. Vi ønsker å fortsette håndverkstradisjonen fra den gang, sier økonomisjef Morten Øvland i Sagene Bryggeri.

Fra konsument til produsent

Sagene Bryggeri ble etablert i 2013. Det var gründer Henning Toresen som tok initiativ, da han hadde en tanke om at Oslo og Sagene trengte ett lokalbryggeri.
– I 2014 ble jeg spurt om å være med i teamet sammen med bryggerimester Kristian I. Johnsen og daglig leder Knut Johannessen. Jeg kunne lite om brygging og kom inn i selskapet som en vanlig konsument, men bryggerimesteren var dyktig og vi mer teoretisk anlagte personer hjalp til så godt vi kunne, mimrer Øvland.
Siden da har det gått fort. I dag leverer bryggeriet øl til Rema 1000, Vinmonopolet og flere barer og restauranter. I tillegg har de også eget butikkutsalg i lokalene sine.

Alle mann til ølpumpene

Ølbryggingen hos Sagene foregår vanligvis tre dager i uka. På en liten dag produserer de 1000 liter øl og på en lang dag det dobbelte.

– Tappingen foregår vanligvis ett par dager i uka. Da er det høyt tempo og alle mann til pumpene. Da må også økonomisjefen stå på tappelinja, sier Øvland og smiler lurt.

Når selv økonomisjefen må tappe øl er det praktisk at økonomistyringen kan gjøres enkelt. Derfor gikk Sagene Bryggeri over til det skybaserte regnskapsprogrammet PowerOffice Go i 2017.
PowerOffice Go har tilrettelagt for effektivt samspill mellom oss og regnskapsfører. Programmet har rett og slett effektivisert tidsbruken, forteller økonomisjef Øvland.

– Intuitiv programvare

– Det som slår meg med PowerOffice er det enkle grensesnittet og det forståelige designspråket. Det hjelper meg som har mye å gjøre og mye forskjellig å ta i. Da gir PowerOffice meg raskt den informasjonen jeg har behov for, forklarer Øvland.

Han forteller at det ikke gikk lang tid før han klarte å bruke PowerOffice optimalt.
PowerOffice er veldig intuitivt. Det er enkelt å forstå og enkelt å vite hvor du skal gå for å trekke ut informasjonen du trenger. Det er raskt, det er tilgjengelig og vi har hatt svært få problemer etter at vi byttet.

Øvland tror PowerOffice kan være ett godt verktøy for å hjelpe Sagene Bryggeri med å nå fremtidsmålet om å bli litt flinkere på alt.
– Vi er ikke verdensmestere på alt, vi er en ung bedrift. Vi lærer hele veien. Kanskje klarer vi en dag å lage så gode produkter at Rema vil introdusere produktene våre nasjonalt. Det er drømmen og frem til da må vi bare brygge masse godt øl og ikke minst ha god kontroll på økonomien, avslutter Øvland.

Her kan du lese mer om PowerOffice

Lurt å satse lokalt

Direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen opplyser at tallet på småskalaprodusenter av øl har økt de siste årene. Han peker på flere grunner til det.
– For det første er det er økende interesse for mangfold når det gjelder mat og drikke. For det andre satser flere når noe blir trendy. Flere tenker at de kan tjene penger på hobbyen sin og andre tenker at det er penger å hente i øl.
Han tror noe av grunnen til Sagenes suksess kommer av den lokale satsningen.

– Noe som er viktig for små bryggerier er å skape lojalitet i lokalmiljøet. Der har Sagene vært gode, konstaterer Nome.

Her kan du lese mer om PowerOffice

Annonsørinnhold