An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Tech

Helt Digital

Facebook hermer etter Google

Her er ukens viktigste nyheter om digitale og sosiale medier fra Helt Digital.

AP Photo/Richard Drew

AP Photo/Richard Drew

Artikkel av:  Redaksjonen
16. desember 2018 - 00.01

Helt Digital sender hver fredag morgen ut noen av ukens viktigste media- og tech-nyheter. Nyhetsbrevet gjengis her etter avtale med Helt Digital.

Instagram tester egne profiler for influencere. Profilene har meldingsfiltre, statistikk om utvikling av følgere og rekkevidde samt mer innsikt om postene de deler. Testes nå på en liten gruppe påvirkere, og rulles trolig ut til flere i 2019.

...og lanserer walkie-talkie-funksjon. De korte lydmeldingene kan være opp til ett minutt lange, slettes ikke av seg selv og kan sendes gjennom meldingsdelen av Instagram (Instagram Direct). Nyheten ble sluppet på Instagrams Twitter-konto, og mottakelsen var mildt sagt laber.

...og lar deg telle ned i Instagram Stories. En nyttig funksjon – også for kommersielle aktiviteter: Det nye klistremerket lar deg velge en valgfri dato, og når følgerne dine trykker på merket kan de velge å få en påminnelse eller dele nedtellingen videre.

Snapchat med opplæringsvideoer. En serie av korte videoer (‘Solutions in a Snap’) skal Snapchat hjelpe annonsører å forstå forskjellen på ulike format, og hvordan annonsene settes opp. Første video i serien finner du her.

Facebook ruller ut annonser i søkeresultat. Dermed går de i fotsporene til Google og Amazon, som begge har betydelig inntekter fra søk. Foreløpig kun tilgjengelig på mobil i USA og Canada.

Google drar i nødbremsen etter ny Google+-skandale. En feil i en oppdatering av Google+ i november gjorde at utviklere hadde tilgang til personlig brukerdata for 52,5 millioner Google+-brukere. Feilen ble rettet etter seks dager. I oktober varslet Google at de ville stenge Google+ etter at en lignende feil rammet 500.000 kontoer i tre år. Nå varsler de at plattformen skal legges ned i løpet av 90 dager.

Forsøkte å grille Google-sjefen i Kongressen. Men igjen viste amerikanske politikere at de ikke har kunnskap nok til å stille de riktige spørsmålene. Under tirsdagens høring måtte Google-sjef Sundar Pichai svare på ikke-dokumenterte påstander og konspirasjoner om venstrevridde søkeresultat og påvirkning av valg – og han måtte forklare at Google ikke produserer iPhone

...men noe ‘nytt’ kom likevel frem. Tre punkt som er verdt å ta med seg fra det Google-sjefen sa under den tre-og-en-halv time lange høringen (du kan se hele her):

  1. Ja, Google jobber internt med en søkemotor for det kinesiske markedet. Nei, de har ikke planer om å lansere denne ‘right now’
  2. Ja, Google støtter en strengere personvernlovgivning i USA, og Google-sjefen beskriver EUs personvernforordning (GDPR) som en ‘well-thought-out, well-crafted piece of legislation’.
  3. Nei, Google-eide YouTube greier ikke gå gjennom alt innhold som lastes opp (400 timer video hvert minutt), og Pichai mener YouTube har ‘utfordringer’ med ‘uønsket innhold’ og spredning av konspirasjonsteorier.

...og YouTube har problemer: To år etter Pizzagate avdekket The Washington Post denne uken at det fortsatt bugner med rasistiske konspirasjoner, falske nyheter, hatprat og ekstremistisk innhold på YouTube. Plattformen selv sier de har fjernet 58 millioner videoer bare det siste kvartalet.

Google Maps blir mer personlig. Nå ruller Google ut en ‘For deg’-seksjon i Google Maps-appen. Ja, dette begynner å ligne på et sosialt medium: Du kan følge nabolag, steder og bedrifter for å få oppdateringer og nyheter. I tillegg vil Google blant annet foreslå restauranter og attraksjoner du vil like– om du er på reise i en ny by. Tjenesten rulles nå ut globalt på Android og i 40 land på iOS.

...og gjør deg ansvarlig for alt som kan gå galt. Google flytter nå ansvaret for brukere i EØS-land til det europeiske hovedkvarteret sitt i Irland. Spesielt interessant er YouTubes nye tjenestevilkår som skal sikre at du er juridisk ansvarlig for alt innhold (også kommentarer) på din YouTube-kanal. Med Brexit som bakteppe er det også verdt å merke seg at norske YouTube-brukere blir underlagt engelsk rett fra 22. januar 2019.

Apper sporer hvor du er – og deler informasjonen videre. Verst er Googles operativsystem Android, hvor 1.200 apper har denne praksisen. For Apples iOS er antallet 200. Uten at du vet det sender appene data om hvor du er til ulike tredjepartsaktører. The New York Times testet blant annet en værapp for iOS som sender nøyaktig lokasjonsdata om sine brukere til 40 bedrifter.

...mens Facebook vil forutse hvor du skal. Tre nye patenter fra Facebook viser hvordan de vil bruke ulike datapunkter fra deg og dine venner til å forutse hvor du kommer til å være på et fremtidig tidspunkt. Teknologien kan både sørge for at du har tilgang til innhold også når du reiser til områder med dårlig nettdekning – og tar selvfølgelig målretting av annonser til et nytt nivå. Du finner patentene herher og her.

400 millioner bruker Facebook Watch hver måned. Dette er første gang Facebook har gått ut med brukertall for sin videosatsing. Antall daglige brukere er oppe i 75 millioner (du telles som bruker etter minst ett minutt seertid). Til sammenligning har YouTube 1,8 milliarder månedlige brukere.

...og er i samtaler med HBO. Ifølge Recode ønsker Facebook å la brukerne kjøpe tilgang og se på innhold fra HBO, Showtime og Starz i Facebook Watch.

Etterforsker russisk aktivitet før opprøret i Frankrike. Var demonstrasjonene mot økte drivstoffpriser spontane aksjoner, eller helte Russland bensin på bålet (pun intended). Franske myndigheter etterforsker nå hvorfor over 600 russiske Twitter-kontoer plutselig begynte å spy ut tusenvis av polariserende meldinger og falske nyheter hver dag med emneknaggen #giletsjaunes (gule vester).

...og Kina mistenkes etter hackerangrep. Amerikanske myndigheter mener det er kinesiske hackere som siden 2014 har tappet hotellkjeden Marriott for brukerdata om mer enn 500 millioner gjester. Målet skal ha vært å kartlegge amerikanske agenter og statsansatte. Kina nekter all kjennskap til saken.

...og om du vil lese mer: The Guardian har publisert en veldig bra artikkelom Kinas globale propaganda-kampanje, mens The Washington Post går i dybden på Russlands propaganda-maskin.

Facebook trapper opp satsing på gamle minner. Denne uken rullet de ut videoer som oppsummerer året ditt på Facebook. I løpet av de neste ukene skal også animasjoner og panorering i bilder gjøre det mer fristende å dele dine ‘livshendelser’ fra Facebook. Instagram Stories tester også sin egen utgave av ‘På denne dagen’.

...og tjener millioner på Brexit-krangel i Storbritannia. For å sikre støtte i befolkningen for Brexit-avtalen med EU har britiske myndigheter de siste ukene brukt mer enn én million kroner på Facebook-annonser. I tillegg har det konservative partiet (ja til avtalen) brukt over 400.000 kroner, The People’s Vote-kampanjen (krever ny avstemning) har brukt 510.000 kroner, mens Britain’s Future (avtalen er for dårlig) har brukt 230.000 kroner. Trykk her for å se oversikten over alle Brexit-annonsene.

Det australske datatilsynet foreslår regulering av teknologigigantene.I en foreløpig rapport (PDF, 378 sider) konkluderer tilsynet med at selskap som Facebook og Google er i ferd med å bli for dominerende. Tilsynet foreslår nå 11 tiltak for gi myndighetene mulighet til å kontrollere at selskapene ikke utnytter sin markedsposisjon i strid med australske lover.

Adidas lar brukerne ‘prøve’ nye sko på Snapchat. Høres nok mer fancy ut enn det virkelig er, for AR-teknologien trenger fortsatt noen år på å modnes. Uansett: Du kan se en video av AR-annonsene fra Adidas her.

Hver fjerde Instagram-følger var falsk. Resultatet var nedslående da svenske Resumé sjekket følgerne til 300 svenske influencere(betalingsmur). Hver fjerde følger var falsk. Nå reagerer Instagram på funnene.

Noen ferske oppsummeringer av 2018:

...og brukerne slakter YouTubes oppsummering. Årets YouTube Rewind-video er nå den mest mislikte videoen på YouTube – noensinne. Årsaken er blant annet at YouTube ikke har tatt med populære YouTubere og innhold som anses som kontroversielle for annonsører.

...og apropos: PewDiePie anbefaler antisemittisk YouTube-kanal.Svensken bak verdens mest populære YouTube-kanal, Felix Kjellberg, har igjen terget på seg annonsører. Og igjen dreier det seg om rasisme. Denne gangen anbefalte 29-åringen en svært antisemittisk YouTube-kanal, og sier i ettertid at han ikke kjente til at kanalen var kontroversiell.

Google lanserer CTA-knapp i YouTube-annonser. Handlingsknappene(call-to-action) vil bli tilgjengelig i januar.

Facebook Business med egen seksjon for inspirasjon. Seksjonen viser eksempler på kreative annonser på Facebook, Instagram, Messenger og Audience Network. Her finner du også en oversikt over de videoannonsene som har oppnådd best resultat innenfor seks ulike vertikaler.

Twitter-sjefen kritiseres for Myanmar-hyllest. Først terget han på seg folk i India. Deretter dro Jack Dorsey til Myanmar for å meditere i stillhet i ti dager. Etterpå ble han så begeistret at han kom med en triade av Twitter-meldinger om meditasjon, hvor fantastisk Myanmar er som reisemål og hvor glade befolkningen er. Nå blir han beskyldt for å være en rik, tonedøv turist i et land som det siste året har vært preget av forfølgelse av minoriteterfengsling av journalister og FN-beskyldninger om folkemord.

EU publiserer liste over piratsider. Dokumentet ‘Counterfeit and Piracy Watch List’ (PDF, 40 sider) skal hjelpe lokale myndigheter å få oversikt over nettsider som aktivt driver med ulovlig distribusjon av innhold, eller tjener penger på det. Blant tjenestene som får kritikk for å hjelpe piratsidene er amerikanske Cloudflare.

TikTok-eier vil hente 12,5 milliarder kroner. Pengene vil det kinesiske selskapet ByteDance investere i medieinnhold, kunstig intelligens og oppkjøp av andre selskap (betalingsmur).

Facebook utvider test på abonnementsløsning. Ytterligere 28 mediehus blir nå med på testen, som lar mediehusene publisere direkteartikler(Instant Articles) med betalingsmur på Facebook.

VG lanserer TV-guide for strømmetjenester. Guiden skal hjelpe brukerne å finne innhold både på strømmetjenester og lineær-TV. Guiden blir en norsk versjon av svenske tv.nu, som også eies av Schibsted.

E-sport blir ikke OL-gren i 2024. Det har Den internasjonale olympiske komité (IOC) besluttet. IOC ønsker et samarbeid med e-sport-miljøet, men mener blant annet at voldelige skytespill ikke er forenlige med de olympiske verdier.

Her er 9 utvalgte rapporter:

  1. Pew Research Center og Elon University har publisert rapporten ‘Artificial Intelligence and the Future of Humans’ (PDF, 123 sider). Oppsummering her.
  2. FIPP og Native Advertising Institute har publisert ‘Native Advertising Trends 2018 – The Magazine Industry’ (PDF, 35 sider).
  3. WAN-IFRA og Native Advertising Institute har publisert ‘Native Advertising Trends 2018 – The News Media Industry’ (PDF, 54 sider). 
  4. Deloitte har publisert ‘Technology, Media, and Telecommunications Predictions 2019’ (PDF, 112 sider).
  5. Pew Research Center har publisert studien ‘Social media outpaces print newspapers in the U.S. as a news source’. Hovedfunn: For første gang har sosiale medier passert papiraviser som viktigste nyhetskilde for voksne amerikanere.
  6. WAN-IFRA har publisert ‘Science in the Newsroom in 2019’ (PDF, 17 sider).
  7. Nordicom har publisert rapporten ‘Youth and News in a Digital Media Environment’ (PDF, 164 sider).
  8. Reuters Institute for the Study of Journalism har publisert ‘An Industry-Led Debate: How UK Media Cover Artificial Intelligence’(PDF, 10 sider).
  9. The Tow Center for Digital Journalism har publisert ‘Guide to Advertising Technology’. Oppsummering her.

Ukens 5 mest interessante saker om kunstig intelligens:

  1. Google CEO Sundar Pichai: Fears about artificial intelligence are ‘very legitimate,’ (washingtonpost.com)
  2. 14 Predictions About The Future Of AI And VR (forbes.com)
  3. Exploring the intersection of journalism and AI (blog.google)
  4. Data that illuminates the AI boom (technologyreview.com)
  5. The AI boom is happening all over the world, and it’s accelerating quickly (theverge.com)

…og ukens 5 mest interessante saker om virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR):

  1. Exclusive: Cheddar to launch in mixed reality on Magic Leap devices (axios.com)
  2. Facebook: VR will be a daily shopping and socializing tool(venturebeat.com)
  3. Tesla patent aims to boost manufacturing through augmented reality (zdnet.com)
  4. Voice-Activated BBC VR Experience Puts You In The Shoes Of A Suffragette (vrscout.com)
  5. MelodyVR Snags Liam Payne for Its First Virtual Reality Live Broadcast (billboard.com)

...og helt til slutt: Skaperen av verdens første skriveprogram, Evelyn Berezin, er død. Hun ble 93 år gammelSkriveprogrammet Redactron så dagens lys i 1971, hadde ikke skjerm og var på størrelse med et lite kjøleskap.

Også verdt å lese: