<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hentet 1,3 mrd.  – må hente penger igjen til neste år

Hexagon Purus-aksjen dundrer ned 13 prosent etter å ha sikret seg 1,3 milliarder kroner i frisk kapital. – Vi er nå fullfinansiert langt inn i 2024, sier konsernsjef Morten Holum.

Publisert 2. mars 2023 kl. 13.29
Oppdatert 2. mars 2023 klokken 14.35
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 650 ord
MILLIARDAVTALE: Hexago Purus' avtale med Hino Motors øker fra 1 til 2 milliarder dollar. Her er konsernsjef Morten Holum. FOTO: Ivan Kverme

– Vi har fått med oss at investorinteressen for grønne aksjer har vært nedadgående i en lang periode. Men hvis man snur seg rundt og ser på hva som faktisk skjer ute i verden, og hvordan selskapene posisjonere seg, så er momentet veldig sterkt. Og det styrker seg uke for uke, sier Hexagon Purus-sjef Morten Holum.

Onsdag var det hydrogenselskapets tur til å henvende seg til markedet for å hente mer penger. Det ble gjort gjennom å legge ut en konvertibel obligasjon på 800 millioner kroner, der japanske Mitsui tar 500 millioner kroner. I tillegg henter selskapet 500 millioner kroner i ny egenkapital.

Hexagon Purus og Mitsui styrket også sitt strategiske samarbeid, der sistnevnte på sikt har planer om å investere ytterligere 1,5 milliarder kroner i Hexagon Purus. Mitsui er i dag største aksjonær i morselskapet Hexagon Composites, med en eierandel på 22,7 prosent.

– Vi har jobbet nært med Mitsui de seneste par årene. De har et stort, global nettverk og tung ekspertise innenfor ikke bare hydrogen, men også mange andre tilknyttede områder. Mitsui har dessuten sterke relasjoner til mange av våre viktigste kunder og leverandører, så dette samarbeidet styrker oss, sier Holum. 

Ikke fullfinansiert

Kursen i emisjon ble 27 kroner, noe som tilsvarer en rabatt på hele 18 prosent fra sluttkurs onsdag. Hexagon Purus-aksjen har de seneste ti dagene gått fra 28 til 35 kroner. Torsdag formiddag blir aksjen handlet til 28,50 kroner, slik at hele denne oppturen nå viskes bort.

– Gitt all den veksten vi ser komme, er vi fortsatt ikke fullfinansiert. Men vi har sikret oss nok kapital til langt inn i 2024, sier Holum.

Da Hexagon Purus gikk på børs i 2020, ble det satt et hårete mål om å nå en omsetning på mellom 4 og 5 milliarder kroner i 2025. I 2022 ligger omsetningen an til å havne på nesten 1 milliard kroner. Onsdag ettermiddag ble det også annonsert at Hexagon Purus er i langt fremskredne samtaler med lastebilprodusenten Hino Motors om en kontrakt på 2 milliarder dollar, eller 20 milliarder kroner, med leveranser frem til 2030.

Hino Motors eies av Toyota, og den nye avtalen skal erstatte en kontrakt på 1 milliard dollar som ble inngått for ett år siden. Antallet lastebiler som inngår er omtrent på samme nivå i den nye avtalen, men Hexagon Purus skal denne gangen levere mer innhold.

– Nå skal vi ikke lenger bare levere batteripakken, men hele drivlinjen. I den nye avtalen får vi Hinos chassis med hjul og kabin inn til vår fabrikk, så monterer vi hele drivlinjen, som er vår egen drivlinjeteknologi, med tilhørende software. 

– Med Hino-kontrakten, og det våre kunder sier de skal ha i 2023 og 2024, har vi mer eller mindre derisket 2025-målet vårt, sier Holum

Fem nye fabrikker

I løpet av 2023 skal Hexagon Purus åpne fem nye fabrikker. Én ligger på vestkysten av Canada, og det er den som skal levere utstyret til Hino. En ny sylinderfabrikk ble satt i produksjon på USAs østkyst i januar, to tyske fabrikker kommer skal i produksjon i andre halvår, der den ene skal produsere komposittsylindre og den andre skal sette sammen hydrogensystemer. I tillegg skal et joint venture i Kina komme i gang med sylinder- og systemproduksjon.

Innenfor det grønne universet skaper den amerikanske støttepakken, som går under navnet Inflation Reduction Act (IRA), ny optimisme for tiden. Pakken er på flere hundre milliarder dollar og skal få fart på den grønne omstillingen i USA.

Hexagon Purus blir indirekte berørt av den gigantiske støtten, ifølge Holum:

– IRA gjør det billigere å produsere batterier og hydrogen, og støtteordningene senker kostnaden på nullutslippskjøretøy vesentlig for sluttkundene, så sånn sett hjelper den oss.

– USA, som vi tidligere følte var en sinke på det grønne området, har nå tatt over lederrollen. IRA er en veldig god og pragmatisk støtteordning som fungerer umiddelbart. Det gjør at kapitalen flyter den veien, og den gjør vår teknologi mer relevant, sier Holum.