McDonald’s melder om et resultat etter skatt på 1.930 millioner dollar, eller 2,66 dollar pr. aksje, i første kvartal. Dette er opp fra 1.800 millioner dollar, eller 2,45 dollar pr. aksje, i samme periode i fjor.
Justert for engangseffekter tjente hurtigmatkjempen 2,70 dollar pr. aksje i kvartalet, opp fra 2,63 dollar pr. aksje i første kvartal 2023.
Inntektene steg fra 5.900 til 6.170 millioner dollar.
LSEG-konsensus pekte mot 2,72 dollar i justert resultat pr. aksje av inntekter på 6.200 millioner dollar.
Tregere vekst
Veksten i globalt like-for-like-salg var 1,9 prosent på årsbasis i første kvartal, mot ventet 2,5 prosent, og salgsveksten falt dermed for fjerde kvartal på rad. I USA steg salget 2,5 prosent på årsbasis, kraftig ned fra 12,5 prosent i samme kvartal i fjor.
Utenfor USA, i den internasjonale virksomheten, falt salget faktisk 0,2 prosent på årsbasis i kvartalet. Der får Gaza-krigen skylden sammen med treg vekst i Kina – selskapets nest største marked bak USA.
– Mer kresne
Videre har tøffere konkurranse på det amerikanske frokostmarkedet fått McDonald's til å satse på lavprismenyer, frokostverdipakker og en Dollar Menu under 4 dollar.
– I en tid der forbrukerne er mer kresne med hver dollar de bruker, vil vi fortsette å gjøre oss fortjent til deres besøk ved pålitelige leveranser i våre restauranter, sier konsernsjef Chris Kempczinski i en uttalelse.
Markedet reagerer med å sende McDonald's ned rundt prosenten i tirsdagens førhandel på Wall Street.