<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nordmenn vil bruke mindre penger på julegaver

I hele Skandinavia planlegger folk å bruke mindre penger på julehandelen i år.

Publisert 1. des. 2022 kl. 14.53
Oppdatert 1. des. 2022 klokken 14.53
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 352 ord
MINDRE BRUKT: 44 prosent i en YouGov-undersøkelse i Norge sier de vil bruke mindre penger på julehandel i år. Her fra et julemarked i Oslo.  Foto: Dreamstime

I en ny undersøkelse kommer det frem at hele 44 prosent av befolkningen har tenkt til å bruke mindre penger på gaver i år. 

På vegne av Lunar har YouGov gjennomført en undersøkelse i både Norge, Sverige og Danmark, og trenden er tydelig i hele Skandinavia. Mens 44 prosent sier de vil bruke litt eller mye mindre penger på julegaver, sier 41 prosent det samme i Sverige og 37 prosent det samme i Danmark. 

BRUKT OPP: Eilin Schjetne, norgessjef i Lunar, mener den voldsomme prisveksten det seneste året gjør at det blir mindre penger å bruke på julegaver i år. Foto: Morten Brakestad

Barnefamiliene bruker mindre

Noen andre som også har merket trenden er BankAxept. Betalingssystemet opplyste nylig at butikkhandelen under Black Week falt med 1,8 prosent i år. 

Det er først og fremst barnefamilier som oppgir at de vil bruke mindre penger på julegaver, mens unge mellom 18 og 29 år utgjør den største andelen av dem som sier de vil bruke mer penger på julegaver i år. 

– Når de faste utgiftene til strøm og boliglån øker og matvareprisene går til himmels, blir det mindre penger til julegaver. I tillegg får de usikre tidene nordmenn til å spare mer, og opparbeide seg en buffer, sier norgessjef i Lunar, Eilin Schjetne.

Mindre miljøhensyn

I fjor oppga 23 prosent at de ønsker å gjøre julehandelen mer miljøvennlig, mens i år er det mye som tyder på at miljøhensynene ikke kommer i første rekke. 

Syv av ti nordmenn vil ikke endre miljøhensynet i løpet av årets julehandel. 15 prosent oppgir at de vil la miljøhensyn i større grad avgjøre hvilke julegaver de kjøper i år, samtidig oppgir 17 prosent at de vil ta mindre miljøhensyn i år. Men det i fjor var mange unge som oppga at de ville la iljøhensyn i større grad være bestemmende for julegaveinnkjøpene, er det i år ingen stor forskjell mellom aldersgruppene. 

– Vi står midt i en klimakrise, og de fleste er nok enig i at miljøhensyn er veldig viktig. Men når økte utgifter og høyere priser gjør at mange sliter med å få endene til å møtes, vil nok lommeboka i større grad være styrende for gaveinnkjøpene, sier Schjetne.