<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Gambling som vil knuse alle rekorder

Spillesugne amerikanerne ventes å satse 16 milliarder dollar på denne ukens Super Bowl, mer enn det dobbelte av i fjor. 

Publisert 7. feb. 2023 kl. 14.17
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 362 ord
KNAPP FAVORITT: Daværende quarterback Nick Foles kunne heve pokalen i 2018, da Philadelphia Eagles spilte Super Bowl sist. Ifølge bookmakerne er de favoritter til å vinne igjen. Foto: NTB

Førstkommende søndag barker Kansas City Chiefs og Philadelphia Eagles sammen i historiens 57. Super Bowl. Prognoser fra American Gaming Association (AGA) viser at mer enn 50 millioner amerikanere vil plassere veddemål på kampen for rekordhøye 16 milliarder dollar, skriver Wall Street Journal

Dette vil i så fall være mer enn dobling sammenlignet med foreningens 2022-estimater på 7,6 milliarder dollar. Estimatene, som inkluderer både lovlige og ulovlige veddemål, er basert på en spørreundersøkelse med nesten 2.200 respondenter.

Legalisering

Rekorden vil komme i kjølvannet av at 36 delstater (og District of Columbia) har legalisert veddemål på sportsarrangementer. Spillindustrien har ekspandert raskt etter at amerikansk Høyesterett i 2018 åpnet for sportsbaserte veddemål utenfor Nevada. AGA-tall viser at operatører genererte rundt 7,5 milliarder dollar i inntekter fra slik virksomhet i 2022, etter utbetalinger. 

Årets Super Bowl er også den første NFL-finalen som spilles i en delstat (Arizona) med slik legalisering, og de over 63.000 tilskuerne innenfor portene på State Farm Stadium i Glendale vil kunne spille fra mobilen i løpet av kampen.

– Det at Super Bowl spilles i en delstat der man lovlig kan sette penger på kampen var nesten utenkelig for fem år siden. Det er et bevis på fremgangen som er gjort, sier AGA-direktør Bill Miller til avisen.

Driver med tap

Samtidig som legaliseringen av sportsbaserte veddemål har bredd om seg i USA, har knallhard konkurranse om markedsandeler ifølge Wall Street Journal gjort det til en tapsbringende virksomhet. Operatører som har sprutet ut hundrevis av millioner dollar i jakten på nye kunder, har i et forsøk på å tjene penger nå redusert budsjettene og innført mer målrettet markedsføring.

– Jeg tror kanskje vi får en myk landing for markedsføringen, der den ikke er så mye oppe i ansiktene på oss, under årets Super Bowl og de neste 12 månedene, sier Rick Arpin, som leder KMPGs avdeling for amerikansk gaming-praksis.

- Spilloperatørene er stadig forsiktig optimistiske til 2023 ettersom forbrukere fortsetter å bruke penger på underholdning, mens de kutter ned på større innkjøp, fortsetter han overfor avisen.

Og årets forventede rekord for Super Bowl-veddemål kan fort stå for fall allerede neste år, da kampen skal gå av stabelen i selveste Las Vegas.