<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tankgigant pumper ut utbytter

Svært sterke resultater og gode rater sikret for inneværende kvartal gjør at Euronav i Belgia sender hele overskuddet tilbake til eierne.

Publisert 3. aug. 2023 kl. 09.34
Oppdatert 7. aug. 2023 klokken 14.34
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 298 ord
REKORD: Utenfor pandemien er resultatene for årets andre kvartal tidenes beste for Euronav i Belgia. Foto: Euronav

Euronav i Belgia har lenge ment at man står overfor en mangeårig oppgangssyklus i tankmarkedet, og et stadig sterkere marked vises i resultatene for andre kvartal.

De totale inntektene endte på 348,2 millioner dollar, opp fra 148,7 millioner dollar i fjor. Det ga et nettoresultat på 161,8 millioner dollar, fra et underskudd på 4,9 millioner dollar for ett år siden.

– Resultatene for andre kvartal er de beste noensinne for Euronav, om man utelukker den eksepsjonelle pandemisituasjonen i 2020, sier konstituert adm. direktør Lieve Logghe. 

Utbyttet er foreslått til 0,8 dollar. Det gjør at de samlede utbetalingene beløper seg til vel 2,6 dollar pr. aksje hittil i år, som tilsvarer en årlig utbytteavkastning på rundt 30 prosent.

Riktignok er 1,1 dollar et ekstraordinært utbytte for i fjor, som først ble holdt igjen som følge av den strandede sammenslåingen med John Fredriksens Frontline, og som ble utbetalt med det ordinære utbyttet på 0,7 dollar for første kvartal.

Sterke rater

Ratene for stortankskip, også kjent som VLCC (very large crude carriers), har tatt seg en pust i bakken den seneste tiden, i tråd med at markedet nå er inne i den stille sommersesongen. 

Ifølge en oversikt av Fearnley Securities, noteres VLCC-ratene for ruten Persiabukten til Kina til 23.000 dollar pr. dag – et stup på 37 prosent den seneste måneden.

Likevel har Euronav sikret seg overraskende sterke rater for tredje kvartal, det som historisk er årets svakeste periode for tankfarten. 45 prosent av kapasiteten til VLCC-flåten utstyrt med renseanlegg i form av scrubbere er sikret en snittinntjening på 44.750 dollar pr. dag. For suezmax-flåten er 50 prosent av kapasiteten leid ut til en inntjening på svært sterke 49.500 dollar dagen.

Til sammenligning seilte VLCC- og suezmax-flåten inn rater på henholdsvis 55.000 og 68.000 dollar pr. dag i første kvartal.

Euronav-aksjen stiger 3,4 prosent på Brussel-børsen.