<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nedtur for Avance Gas

Avance Gas klarte ikke helt å leve opp til forventningene i tredje kvartal. I et brennhett VLGC-marked leverer rederiet svakere tall enn i andre kvartal.

Publisert 28. nov. 2023 kl. 06.38
Oppdatert 28. nov. 2023 klokken 08.18
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 344 ord
LA FREM TALL: Konsernsjef Øystein Kalleklev i Avance Gas. Foto: Iván Kverme

 

I tredje kvartal i år satt LPG-rederiet igjen med et overskudd på bunnlinjen på 30,1 millioner dollar, mens overskuddet for årets ni første måneder kom opp i 102 millioner dollar. Det er 36 millioner dollar svakere enn i rekordåret 2015, da rederiet satt igjen med et overskudd på hele 138 millioner dollar etter tre kvartaler.

– Vi forventer enda bedre bunnlinje i andre halvår og guider også sterkere inntjening i tredje kvartal med snittinntjening på høye 50-tallet, sa Avance Gas-sjef Øystein Kalleklev da han la frem tallene for andre kvartal i august.

Kalleklev klarte ikke helt å innfri «løftene» denne gangen. Snittinntjeningen for skipene havnet på 55.300 dollar dagen. T/c-inntjeningen ble trukket nedover av et FFA-tap på 10,6 millioner dollar, som reduserer snittinntjeningene for flåten med 8.300 dollar dagen.

Ratene i VLGC-markedet har vært knallsterke i høst og de seneste to ukene har de ligget stabilt på rett i underkant av 140.000 dollar dagen. Avance Gas forventer at snittinntjeningene for flåten vil ligge på mellom 70.000 og 75.000 dollar dagen i fjerde kvartal.

Lange køer

De lange køene i Panamakanalen har vært med på å drive ratene i VLGC-markedet i været. Antall daglige passeringer er blitt redusert fra cirka 40 i oktober til 24 for november, 22 i desember, 20 i januar og helt ned i 18 i februar. Når antall transitter i kanalen går ned fra 24 til 18 i februar blir sjansen liten for at man kommer gjennom kanalen og rederiene blir dermed tvunget til å planlegge seilingsmønster mellom USA og Asia enten via Suez eller Sør-Afrika.

Oppturen i VLGC-segmentet skyldes imidlertid langt fra bare køene i Panamakanalen. Enda viktigere er den skyhøye LPG-eksporten fra USA til Asia. Så langt i 2023 er LPG-eksporten fra USA opp 14 prosent.

Avance Gas har gått som en kule på børsen de siste to årene. I fjor steg aksjen med 71 prosent og så langt i år ha den steget med voldsomme 197 prosent. Selskapets overskudd betales i sin helhet ut til aksjonærene og utbytte for årets ni første måneder er kommet opp i cirka 115 millioner dollar.