Ifølge Reuters falt Kinas smarttelefonsalg med 13 prosent år-over-år i 2022, noe som representerer det bratteste salgsfallet sektoren har sett på et tiår.
Ifølge en rapport som er utarbeidet av analyseselskapet IDC ble det sendt 286 millioner enheter i fjor mot 329 millioner enheter i 2021. Videre skriver Reuters at man må tilbake til 2013 for å finne et lavere volum, samt at det er første gang på ti år at antall solgte smarttelefoner fra Kina faller under 300 millioner enheter.
Android-produsenten Vivo var det mest populære merket i fjor, med en markedsandel på 18,6 prosent. Imidlertid hadde produsenten en nedgang i salget på 25,1 prosent fra året før.
Ifølge Reuters hadde Apple tredje best salgstall i fjor, hvor salget falt med 4,4 prosent på årsbasis. Nyhetsbyrået skriver videre at Apple opplevde forstyrrelser i tilbudskjedene i fjor, med utfordringer knyttet til arbeidskraft og anlegget til produsenten Foxconn i Zhengzhou.
Ifølge IDC reflekterer salgstallene i fjor markedet for øvrig, der globale skipninger av smarttelefoner falt til 1,2 milliarder enheter, som tilsvarer en nedgang på 11 prosent år-over-år.