<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Elbil-rally etter milliardtap

Polestar tapte «bare» 466 millioner dollar i 2022, men produksjons- og salgsmål ble overgått. Det setter investorene pris på.

Publisert 2. mars 2023 kl. 15.37
Oppdatert 2. mars 2023 klokken 16.25
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 447 ord
UTVIDER PORTEFØLJEN: Polestar, ledet av Thomas Ingenlath. Foto: Bloomberg

Den svenske elbilprodusenten Polestar fikk i 2022 et resultat etter skatt på minus 466 millioner dollar, og mer enn halverte underskuddet på drøye én milliard dollar året før. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA), justert for engangseffekter, steg med 5 prosent til 759 millioner dollar. 

Samtidig steg inntektene 84 prosent, fra 1.337 til 2.462 millioner dollar, etter at selskapet leverte i overkant av det annonserte målet på 50.000 leverte biler. 

– Vi har fokus på gjennomføring og har hatt en travel start på året med en stor oppdatering av Polestar 2, strålende mottakelse av Polestar 3 og bekreftelse av ytterligere partnere til vårt bærekraftsprosjekt Polestar 0. Virksomheten vil fortsette å øke momentumet gjennom 2023, med produksjonsstarten for Polestar 3 og Polestar 4 i startblokkene, sier toppsjef Thomas Ingenlath i en kommentar.

Inn i «ny fase»

Polestar-sjefen hevder overfor CNBC at 2022-resultatene har lagt grunnlaget for en «ny fase», og sikter stadig mot å øke globale salgsvolumer på nærmere 60 prosent til rundt 80.000 biler i 2023, hovedsakelig drevet av Polestar 2.

– 2023 er spennende for oss med tanke på at vi endrer selskapet til å ha ikke bare ett produkt, men tre produkter før året er omme, sier han i et intervju med kanalen.

Bruttomarginen for 2023 guides «omtrent på linje» med de 4,9 prosentene for 2022, men at volumet og produktmiksen «støtter marginekspansjon senere på året.»

Mot strømmen

Polestars relativt positive resultater kommer etter at andre tidligfase elbilprodusenter som Lucid, Nikola og Rivian har slitt med forsyningskjedeproblemer og dermed bommet på produksjons- og salgsmål.

Polestar økte i løpet av fjoråret kontantbeholdningen med nesten 30 prosent til 974 millioner dollar, men finansdirektør Johan Malmqvist opplyser ifølge CNBC at selskapet stadig vurderer utstedelser av aksjer eller gjeld for å finansiere driften og veksten. Når Polestar tjener penger, vil han ikke si noe om.

Polestar er et joint venture mellom svenske Volvo Cars og det Kina-baserte morselskapet Geely, og gikk på børs via en fusjon med et SPAC-selskap i juni i fjor. Aksjen stiger over 5 prosent i tidlig handel på Wall Street, etter at den var opp 5 prosent i førhandelen. Siden børsnoteringen er fasiten likevel en halvering.

SPAC

  • Et skallselskap der hensikten er å hente kapital og børsnotere selskapet før det gjøres oppkjøp av ett eller flere selskaper til SPAC-en. Fordi selskapet allerede er børsnotert, unngår man å bruke tid på noteringsprosessen.
  • Har vært et svært populært redskap i USA det seneste 2-3 årene. For eksempel ble det norske batteriselskapet Freyr børsnotert i USA på denne måten, gjennom SPAC-en Alussa Energy.