<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Aksjen stupte etter kunngjøring av ny sjef

Mer enn en fjerdedel av markedsverdien forduftet på fredag etter at den amerikanske elektriske lastebilprodusenten Nikola utpekte sin fjerde konsernsjef på like mange år.

Publisert 5. aug. 2023 kl. 10.27
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 559 ord
NED 26 PROSENT: Den tidligere GM-toppen Stephen Girsky fikk en dårlig start som konsernsjef for Nikola.  Foto: Bloomberg

Fredag ble det kjent at Michael Lohscheller går av som konsernsjef for Nikola slik at han kan dra til på Europa for å være med familien. 

I etterkant av kunngjøringen stupte aksjen ned 26,4 prosent på børsen. Fallet kommer etter at aksjen hadde steget nesten 60 prosent i år, skriver Reuters. 

TRAKK SEG: Michael Lohscheller trakk seg som konsernsjef for Nikola på grunn av helsenødstilfellet i familien. Foto: Bloomberg

Lohscheller vil bli erstattet med Stephen Girsky, en tidligere toppsjef hos General Motors som har frem til nå vært styreleder i selskapet. Girsky vil beholde en styreplass, men sier fra seg styrelederrollen når han går over til å lede den daglige driften av den elektriske lastebilprodusenten. 

Akkurat som sin forgjenger Mark Russell, satt Lohscheller i sjefsstolen i under 18 måneder, noe som betyr at Girsky blir selskapets fjerde sjef på fire år. 

Tvil om driften

Samtidig som at selskapet kunngjorde ny konsernsjef gjentok de også tvilen om fortsatt drift for tredje gang siden februar. 

Ifølge selskapet herjer det fortsatt «vesentlig tvil» om selskapets evne til å være i fortsatt drift de neste 12 månedene, ettersom lastebilprodusenten venter på nødvendig ekstra kapital. Ved utgangen av andre kvartal hadde selskapet kontanter og kontantekvivalenter på 226,7 millioner dollar – ned fra 441,8 millioner dollar samme periode året før, skriver Reuters.  

Dette skjedde dagen etter at aksjonærene i den elektriske lastebilprodusenten hadde godkjent en plan om å utstede flere aksjer for å hente inn mer cash selv om det er også vakte bekymringer for utvanning. Et møte som blitt utsatt to ganger for at selskapet skulle få tid nok til å bygge opp støtte for aksjeemisjonen blant investorene.

UENIG: Den bedrageridømte grunnleggeren av Nikola, Trevor Milton, ønsket ikke å gjennomføre en emisjon for å tilføre kontanter til Nikola. Foto: Bloomberg

Blant de som motsatte seg emisjonen var den tidligere konsernsjefen og grunnleggeren Trevor Milton, som trakk seg i 2020 etter å ha blitt anklaget, og senere dømt, for bedrageri. Ifølge påtalemyndigheten villedet Milton investorer om hvor langt selskapet var med å utvikle sine hydrogen- og batteridrevne elektriske semi-lastebiler. Ifølge CNN sitter i dag den tidligere konsernsjefen på rundt 8 prosent av aksjene i selskapet. 

Flytter fokuset vekk fra batterier

Noe annet som også trakk ned på fredag var selskapets guiding for inntektene. Selskapet ser for seg en omsetningen på mellom 18 og 28 millioner dollar. Noe som er en kraftig nedjustering fra det tidligere forventede 34,5 millioner dollar. Samtidig sier selskapet nå at de forventer å levere mellom 300 og 400 lastebiler i år, noe som er en oppgang fra det tidligere estimatet på mellom 250 og 350 anslåtte lastebiler.

Ifølge Reuters sliter Nikola fortsatt med problemer i forsyningskjeden, og har bestemt seg for å dreie driften over mot hydrogenbrenselcelleteknologi. Dette gjør at selskapet fremover kun vil lage batteridrevne lastebiler på bestilling og ellers fokusere på hydrogenbrenselceller.