<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tilbakekaller alle el-lastebiler

Den elektriske lastebilprodusenten Nikola kaller inn alle lastebilene som har blitt levert pr. dags dato på grunn av brannfare. 

Publisert 12. aug. 2023 kl. 10.20
Oppdatert 12. aug. 2023 klokken 10.27
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 343 ord
BRANNFARE: Nye undersøkelser viser at det har lekket kjælevæske inn i batteripakkene hos lastebilene til amerikanske Nikola. Nå tilbakekaller de alle lastebilene deres.  Foto: Reuters

Fredag kveld kunngjorde Nikola, amerikansk produsent av elektriske lastebiler, at de ville tilbakekalle alle de batteridrevne lastebilene som de har levert pr. dags dato. 

Ifølge nyhetsbyrået Reuters så skal det være snakk om 206 batteridrevne lastebiler som finnes i markedet både hos forhandlere og kunder. 

Tilbakekallingen kommer som følge av en undersøkelse av nylige branner, der de fant en kjølevæskelekkasje inne i en batteripakke på lastebilene, som skal ha vært årsaken til brannene. 

Dette fører også til at den amerikanske lastebilprodusenten suspenderer salget inntil videre. 

Så langt har det ikke vært rapportert personskader som følge av feilen, og Nikola har bedt kunder og forhandlere om å ta umiddelbare sikkerhetstiltak, inkludert å parkere bilen utendørs. 

Nikola falt over 5 prosent i etterhandelen på Wall Street fredag kveld. 

Ny sjef

Forrige uke ble det kjent at Michael Lohscheller gikk av som konsernsjef slik at han kan dra til på Europa for å være med familien.

Lohscheller vil bli erstattet med Stephen Girsky, en tidligere toppsjef hos General Motors som har frem til nå vært styreleder i selskapet. Girsky vil beholde en styreplass, men sier fra seg styrelederrollen når han går over til å lede den daglige driften av den elektriske lastebilprodusenten.

Akkurat som sin forgjenger Mark Russell, satt Lohscheller i sjefsstolen i under 18 måneder, noe som betyr at Girsky blir selskapets fjerde sjef på fire år.

Tvil om driften

Samtidig som at selskapet kunngjorde ny konsernsjef gjentok de også tvilen om fortsatt drift for tredje gang siden februar.

Ifølge selskapet herjer det fortsatt «vesentlig tvil» om selskapets evne til å være i fortsatt drift de neste 12 månedene, ettersom lastebilprodusenten venter på nødvendig ekstra kapital. Ved utgangen av andre kvartal hadde selskapet kontanter og kontantekvivalenter på 226,7 millioner dollar – ned fra 441,8 millioner dollar samme periode året før, skriver Reuters.

Dette skjedde dagen etter at aksjonærene i den elektriske lastebilprodusenten hadde godkjent en plan om å utstede flere aksjer for å hente inn mer cash selv om det er også vakte bekymringer for utvanning. Et møte som blitt utsatt to ganger for at selskapet skulle få tid nok til å bygge opp støtte for aksjeemisjonen blant investorene.