<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tror Widerøe vil bidra til aksjefest

DNB Markets-analytiker Ole Martin Westgaard har gjort et dypdykk i Widerøe. Han konkluderer med at det oppkjøpte selskapet vil booste Norwegians inntjening.

Publisert 8. apr. 2024 kl. 11.29
Oppdatert 8. apr. 2024 klokken 13.16
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 511 ord
ØKER: DNB Markets-analytiker Ole Martin Westgaard øker kursmålet i Norwegian. Foto: Thomas Bjørnflaten

Samtlige analytikere som dekker Norwegian anbefaler å kjøpe aksjen. Mandag rykket DNB Markets-analytiker Ole Martin Westgaard ut med en ny oppdatering på flyselskapet.

Kursmålet økes fra 20 til 23 kroner, samtidig som kjøpsanbefalingen opprettholdes. Westgaard er dermed analytikeren med det nest høyeste kursmålet.

«Widerøe klar for take-off», er tittelen i analysen. Det nye kursmålet til DNB Markets reflekterer overtakelsen av Widerøe. Meglerhuset anslår at synergier mellom flyselskapene kan doble Widerøes historiske driftsresultat.

«Norwegian forventer driftsresultat synergier på mer enn 300 millioner kroner, med full effekt fra 2025. Omtrent halvparten av synergiene forventes å komme fra tilpasningen av de to flyselskapenes nettverk for å fange en større andel av trafikken fra SAS, mens resten forventes å komme fra ulike kostnadssynergier», skriver Ole Martin Westgaard i analysen.

Mandag stiger Norwegian-aksjen 5,6 prosent til 17,35 kroner. Siden årsskiftet er kursen opp nesten 62 prosent.

Meglerhusene om Norwegian

Meglerhus Anbefaling Kursmål
Barclays Kjøp 24
DNB Markets Kjøp 23
Carnegie Kjøp 22
ABG Sundal Collier Kjøp 21
Pareto Securities Kjøp 20
SpareBank 1 Markets Kjøp 20
Nordea Markets Kjøp 19
HSBC Kjøp 18
Kilde: Bloomberg

Estimatene opp

Widerøe vant 19 av 24 anbudsruter for 2024–2027/2028. I det nye anbudet vil maksimalprisen bli kuttet med 45 prosent, men de totale subsidiene økes med cirka 200 prosent til rundt 2,8 milliarder kroner på helårsbasis. Widerøes andel statlige inntekter økes fra 15 til 31 prosent, ifølge DNB Markets.

«Vårt driftsresultat-estimat er opp 14 prosent for 2024 og 19 prosent for 2025, noe som reflekterer inkluderingen av Widerøe, samt mindre revideringer av yield og kostnadsantakelser etter trafikktallene», skriver Westgaard.

Han forventer at Widerøe vil levere et driftsresultat på mellom 490 og 710 millioner kroner for 2024–2025. Til sammenligning hadde Widerøe et driftsresultat på 182 millioner kroner i 2019 før pandemien.

Det er ikke bare DNB Markets som er blitt mer optimistisk til Norwegian. Etter trafikktallene fredag antydet Pareto Securities' Kenneth Sivertsen at han ville øke driftsresultat-estimatene med 10–15 prosent for inneværende år.

Under historisk snitt

Ifølge DNB Markets handles Norwegian-aksjen nå til syv ganger forventet inntjening i 2024–2025, mens tolv måneders historisk gjennomsnitt er 10-gangeren. Kursmålet til DNB Markets, inkludert Widerøe-estimtater, impliserer en P/E-multippel på 10.

I mars fraktet Norwegian 1,5 millioner passasjerer, mens fyllingsgraden var 85 prosent – opp 4 prosentpoeng fra samme måned i fjor, men svakere enn i februar i år. Hvis man inkluderer Widerøe ble det fraktet til sammen 1,8 millioner passasjerer.

Yielden endte på 0,92 kroner i mars, tilsvarende en økning på 15 prosent år-over-år. På forhånd hadde DNB Markets estimert en yield på 0,87 kroner.

Norwegians kapasitet (ASK) ble 2.441 millioner setekilometer, som er opp 4 prosent fra samme periode året før, mens faktisk passasjertrafikk (RPK) ble 2.075 millioner setekilometer.

DNB Markets estimerer en omsetning på 6,1 milliarder kroner for «nye» Norwegian i første kvartal, mens driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) ventes å komme inn på 561 millioner kroner. Bloomberg-konsensus har foreløpig ikke tatt med Widerøe i sine estimater.